Pensionsanstalten kan inte inleda ett patientskadeärende med ett familjepensionsbeslut

Telp Default Thumbnail Image

Enligt Patientförsäkringscentralens tolkning kan en arbetspensionsanstalt självständigt inleda ett patientskadeärende. Det räcker dock inte med att endast sända ett familjepensionsbeslut till Patientförsäkringscentralen för att ärendet ska bli anhängigt. I situationer som gäller familjepension bör förmånstagaren inleda ärendet hos Patientförsäkringscentralen, om förmånslåtaren inte hade gjort det. Patientförsäkringscentralen önskar att arbetspensionsanstalterna i alla situationer innan de sänder en regressbegäran reder ut med kunden, om ärendet redan är anhängigt vid Patientförsäkringscentralen.

Patientförsäkringscentralen utreder och avgör patientskadeärendet, när den skadade eller den skadades förmånstagare har gjort en skadeanmälan hos Patientförsäkringscentralen. Enligt Patientförsäkringscentralen kan arbetspensionsanstalterna också göra en begäran om utredning av regressrätt, om det finns orsak att misstänka patientskada.

Arbetspensionsanstalten kan fritt formulera sin begäran om utredning. Av begäran om utredning ska framgå samma uppgifter som det frågas efter i den för kunderna avsedda blanketten för skadeanmälan, t.ex.

  • vårdanstalten
  • dagen då skadan inträffade
  • vilken behandling eller åtgärd det var fråga om.

Av utredningsbegäran ska det också framgå på vilken grund arbetspensionsanstalten anser att det är fråga om en patientskada. Det är viktigt att specificera skadan och ange vårdanstalten så att vårdanstalten kan ge ett bemötande i ärendet. Till utredningsbegäran ska pensionsanstalten foga kopior av behövliga handlingar, t.ex. läkarutlåtanden och journaluppgifter.

Patientförsäkringscentralen betonar att arbetspensionsanstalten ska informera den skadade eller familjepensionstagaren om sin utredningsbegäran om patientskada och om grunderna för den. När Patientförsäkringscentralen har fått utredningsbegäran ger den kunden möjlighet att framföra sin egen syn på saken genom att fylla i den egentliga skadeanmälningsblanketten. Om kunden inte ens har tänkt ansöka om ersättning för patientskada, kan det vara förvirrande att Patientförsäkringscentralen tar kontakt. Först efter det avgör Patientförsäkringscentralen, om det är fråga om en patientskada enligt patientskadelagen.

Enbart det att förmånstagaren upplever att patienten har fått felaktig behandling innebär inte att det har inträffat en patientskada enligt patientskadelagen. Förmånslåtarens misstanke om eventuell patientskada räcker inte heller i sig till för att ärendet tas upp till behandling. Dataskyddsbestämmelserna tillåter inte heller att Patientförsäkringscentralen på basis av bristfälliga regresskrav som familjepensionsansökan ber om uppgifter om behandlingar som kunderna under hela sin sjukdomshistoria har fått på olika vårdanstalter, går igenom dem och utreder om det i något skede av vårdkedjan eventuellt har inträffat en patientskada. För att ärendet ska bli anhängigt förutsätts att skadan specificeras tillräckligt noggrant. I praktiken kan arbetspensionsanstalterna inte inleda ett patientskadeärende som grundar sig på ett familjepensionsärende utan att förmånstagarna medverkar.