Työeläkealan aloitteesta eläkepalvelua on lähdetty kehittämään yhdessä Kelan kanssa. Eläkepalvelulla halutaan tulevaisuudessa vastata paremmin asiakkaiden palvelutarpeisiin sekä sujuvoittaa työeläkealan ja Kelan yhteistä palveluprosessia.
Työeläkealalla ja Kelalla on ollut eläkepalvelusopimus jo vuodesta 1975 lähtien. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että on sovittu yhteisistä hakemuslomakkeista, hakemusten vastaanottamisesta sekä asiakaspalvelussa annettavasta neuvonnasta.
Kehittämistyössä sovitaan, miten asiakkaita jatkossa ohjataan asiakaspalvelussa ja verkkopalveluissa eläkevakuuttajien ja Kelan palveluihin. Asiakkaille on esimerkiksi tarkoitus Kelan verkkosivuilla tarjota mahdollisuutta siirtyä oman työeläkevakuuttajan palveluihin. Tavoitteena on sähköisten palveluiden parempi hyödyntäminen ja asiakkaiden ohjaaminen ensisijaisesti sähköisiin eläkkeen hakemispalveluihin. Tähän liittyen on sovittu myös hakemustietojen välittämisestä sanomaliikenteellä Kelan ja työeläkealan välillä. Kela tulee jatkossa myös tarjoamaan asiakkaille työkyvyttömyyseläkkeen sähköistä hakemispalvelua.
Kehittämistyö jatkuu kevään 2019 ajan, jolloin mm. selvitetään uudistetun eläkepalvelun edellyttämää koulutusta, palkkioita Kelan ja työeläkealan kesken sekä uudistetaan varsinainen eläkepalvelusopimus. Tämän rinnalla edistetään sovittujen Kelan, eläkevakuuttajien ja työeläkealan yhteisiä järjestelmiä koskevien järjestelmämuutosten toteuttamista suunnitellussa aikataulussa.