EU:n tekoälyasetus tuli voimaan torstaina 1.8.2024. Tekoälysäädöksen tavoitteena on varmistaa, että EU:ssa käytetään ja kehitetään tekoälyä turvallisesti, perusoikeuksia ja EU:n arvoja noudattaen. Työeläkeala ja sosiaaliturva luokitellaan kuuluvaksi suuririskiseen kategoriaan ja sen velvoitteisiin.
Tekoälyasetuksen tavoitteena on varmistaa, että EU:ssa kehitetty ja käytetty tekoäly on luotettavaa ja että sillä suojataan ihmisten perusoikeuksia. Asetuksen tavoitteena on luoda yhdenmukaistetut tekoälyn sisämarkkinat EU:hun, kannustaa tämän teknologian käyttöönottoon ja luoda innovointia ja investointeja tukeva ympäristö.
Asetuksessa tekoälyn oikeudellisen kehyksen luomista lähestytään riskiperusteisesti ja käyttötapauskohtaisesti. Riskiperusteisella ja käyttötapauskohtaisella lähestymistavalla tarkoitetaan, että tekoälyjärjestelmät luokitellaan käyttötarkoituksen pohjalta neljään riskiluokkaan: minimaalinen riski, erityinen avoimuusriski, suuri riski sekä riskeihin, joita ei voida hyväksyä.
Työeläkeala ja sosiaaliturva luokitellaan kuuluvaksi suuririskiseen kategoriaan ja sen velvoitteisiin, joten tekoälyn kehitystä ja käyttöönottoa on sovellettava suuririskisten tekoälyjärjestelmien velvoitteiden mukaan.
Suuririskisiksi määriteltyjen tekoälyjärjestelmien on täytettävä tiukat vaatimukset, mukaan lukien riskienvähentämisjärjestelmät, datajoukkojen korkea laatu ja hallinta, toiminnan kirjaaminen ja jäljitettävyys, riittävä avoimuus, ihmisen suorittama valvonta sekä järjestelmän vakauden, tarkkuuden ja kyberturvallisuuden korkea taso. Innovointia tuetaan perustamalla testiympäristöjä, jolla pyritään varmistamaan, että tekoälyjärjestelmät ovat lainmukaisia, jakavat parhaita käytäntöjä sekä lisäävät ymmärrystä riskeistä ja vaikutuksista.
Soveltamisalan ulkopuolelle jäivät kuitenkin yksinkertaiset ohjelmistot ja ihmisen asettamia sääntöjä suoraviivaisesti seuraavat päätöksentekojärjestelmät. Esimerkiksi ihmisen luoma sääntöpohjainen automaatio ei kuulu asetuksen soveltamisalaan.
Seuraavaksi
Suurinta osaa tekoälysäädöksen säännöistä aletaan soveltaa 2. elokuuta 2026. Kuitenkin sellaisia tekoälyjärjestelmiä koskevia kieltoja, joiden katsotaan aiheuttavan riskin, jota ei voida hyväksyä, sovelletaan jo 6 kuukauden kuluttua. Lisäksi niin sanottuja yleiskäyttöisiä tekoälymalleja koskevia sääntöjä sovelletaan jo 12 kuukauden kuluttua.
Lisäksi jäsenvaltioiden on 2. elokuuta 2025 mennessä nimettävä kansalliset toimivaltaiset viranomaiset, jotka valvovat tekoälyjärjestelmiä koskevien sääntöjen soveltamista ja toteuttavat markkinavalvontatoimia.
Suomessa tekoälyasetuksen kansallista toimeenpanoa varten on asetettu työryhmä. Työryhmän tehtävänä on arvioida, mitä kansallista lainsäädäntöä tekoälyasetus edellyttää sekä valmistella ehdotus tekoälyasetuksen kansallista täytäntöönpanoa koskevaksi lainsäädännöksi. Työryhmässä on edustettuna asian kannalta keskeiset ministeriöt. Työryhmän toimikausi on 30.6.2026 asti.