Hakemisyhteistyön kehittäminen etenee kohti uutta palvelumallia

Telp Default Thumbnail Image

Eläkepalvelun ja hakemisyhteistyön kehittämistä on ETK:n johdolla selvitelty yhdessä työeläkealan ja Kelan kanssa keväästä 2018 alkaen. Uuden palvelumallin on tarkoitus tulla käyttöön vuoden 2020 alusta.

Hakemisyhteistyön kehittämistyötä on ohjannut ennen kaikkea tavoite saada ohjattua eläkkeen hakijoita asiakaspalvelussa ja verkkopalveluissa entistä enemmän sähköisiin oman eläkevakuuttajan tai Kelan hakemispalveluihin. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi pyritään sujuvoittamaan työeläkealan ja Kelan yhteistä palveluprosessia.

Talven ja kevään aikana Eläkepalvelun kehittämistyössä on uusittu Kelan ja eläkevakuuttajien asiakaspalvelussa käytettävät työeläkkeitä ja Kelan eläkkeitä koskevat ohjeet. Ohjeissa keskitytään jatkossa hakemisen neuvontaan, eläkkeen saamisen edellytyksiin sekä sähköiseen hakemiseen ohjaamiseen.

Kehittämistyössä sovittuja asioita edistetään Kelan, eläkevakuuttajien ja Arekin kesken kehittämistyötä koskevan tiekartan mukaisesti. Tähän liittyen on parhaillaan käynnissä:

  • Hakemustietojen sanomaliikenteen vaatimusmäärittely
  • Ohjauspalvelun tarjoaminen asiakkaille Kelan avoimilla verkkosivuilla (asiakkaiden ohjaamiseksi työeläkealan sähköisiin palveluihin)
  • Eläkevakuuttajien palveluissa Kelan eläkkeen hakemiseen liittyvien sovittujen asioiden huomioiminen

Eläkepalvelusta työeläkealan ja Kelan välillä on sovittu eläkepalvelusopimuksella, joka uudistetaan tämän vuoden aikana vastaamaan uutta palvelumallia.

Lisätiedustelut: [email protected]