Suullinen vaatimus ja selvitys työeläkeasioiden käsittelyssä
Työeläkeasioissa vaaditaan pääasiallisesti asian kirjallista vireillepanoa ja kirjallisia selvityksiä. Milloin asianosaiselle on varattava tilaisuus esittää vaatimus tai selvitys suullisesti? Asianosaisen...
Asian selvittämisvelvollisuus
Viranomaiselle on asetettu yleinen asian selvittämisvelvollisuus. Hallinnossa noudatetaan myös yleisesti periaatetta, jonka mukaan selvityksen hankkii se, jolla on siihen paremmat...
Tarkastus työeläkeasioiden käsittelyssä
Mitä tarkastus tarkoittaa? Tarkastus tarkoittaa viranomaisen toimenpidettä, jolla asiaa selvitetään tekemällä tarkastettavaan kohteeseen havaintoja kohdistettuja tutkimuksia havaintoja ja kohdistettuja tutkimuksia...
Katselmus työeläkeasioiden käsittelyssä
Mitä katselmus tarkoittaa? Katselmus on asian käsittelyyn liittyvä selvityskeino. Katselmuksessa asian ratkaiseva viranomainen tarkistaa asiaan liittyvän seikan paikan päällä. Viranomainen...
Kuuleminen
Päämiehen, edunvalvojan, huoltajan tai muun laillisen edustajan kuulemisesta on säädetty hallintolaissa. Hallintolain 35 § :n mukaan edunvalvojan, huoltajan tai muun...
Asianosaisten kuuleminen
Asianosaiset Hallintolaissa (434/2003) määritellään, kuka on asianosainen. Hallintolakia sovelletaan työeläkelaitoksissa ja Eläketurvakeskuksessa niiden hoitaessa julkisia hallintotehtäviä. Siten myös asianosaisen asema...