EU-eläkkeen maksaminen

Voit tarkastella tätä asiakokonaisuutta voimassaolopäivän perusteella.
Syötä päivämäärä.

SoveltamisohjeVoimassaoloaika 13.5.2014 – toistaiseksiJulkaistu 13.5.2014

Eläke on maksettava rajoituksetta toiseen EU-maahan. Henkilön asuinpaikka ei saa vaikuttaa eläkkeen maksamiseen, jos eläkkeensaaja asuu EU-maassa.

Eläkettä ei saa

  • pienentää
  • muuttaa
  • keskeyttää
  • peruuttaa tai
  • tuomita menetettäviksi

sen vuoksi, että eläkkeeensaaja asuu tai hänen perheenjäsenensä asuvat muussa EU-maassa kuin siinä, missä eläkkeen myöntämisestä vastuussa oleva laitos sijaitsee.

 

 

SoveltamisohjeVoimassaoloaika 13.5.2014 – toistaiseksiJulkaistu 13.5.2014

Eläke maksetaan kuukausittain siten, että eläke on eläkepäätöksessä ilmoitettuna eräpäivänä nostettavissa eläkkeensaajan ilmoittamalta tililtä Suomessa toimivassa rahalaitoksessa. Eläke voidaan maksaa myös eläkkeensaajan ulkomailla olevalle tilille.

Eläke maksetaan lähtökohtaisesti myös ulkomaille

Työeläke maksetaan lähtökohtaisesti ulkomaille riippumatta henkilön kansalaisuudesta tai asuinmaasta.

Eläkkeensaajalla on velvollsuus esittää selvitys eläkkeen saamisen edellytyksistä

Eläkkeen maksamista  ei voi keskeyttää ainoastaan sen vuoksi, että eläkkeensaaja muuttaa toiseen EU-maahan. Eläkkeensaajalla on kuitenkin velvollisuus tietyissä tilanteissa esittää selvitys eläkkeen saamisen edellytyksistä.

Eläkkeen maksaminen voidaan keskeyttää, jos eläkelaitoksella on syytä epäillä, ettei eläkkeensaaja enää täytä eläkkeen saamisen edellytyksiä. Edellytyksenä keskeyttämiselle on, ettei eläkkeensaaja eläkelaitoksen ilmoittamassa kohtuullisessa ajassa esitä eläkelaitoksen pyytämää selvitystä siitä, että hän täyttää edelleen eläkkeen maksamisen edellytykset.

Eläkkeensaajan antaman selvityksen tarkoituksena on estää tilanteet, joissa eläkettä maksetaan pitkältäkin ajalta aiheetta. Eläkettä voidaan maksaa aiheetta esimerkiksi, jos tieto eläkkeensaajan kuolemasta ei ole välittynyt eläkelaitokselle. Eläkelaitokset lähettävät tämän vuoksi säännöllisin väliajoin ulkomailla asuville eläkkeensaajille kyselyn, jossa eläkkeensaajaa pyydetään vahvistamaan tietonsa.

UP-osasto välittää kuolintiedot toisiin EU-maihin

Eläketurvakeskuksen ulkomaisten eläkeasiain osasto välittää kuolintiedot toisiin EU-maihin Suomessa asuvista, ulkomailta eläkettä saavista henkilöistä. Ruotsin ja Norjan kanssa on henkilötietotodistusten vaihtoa sähköisesti kerran kuussa (niin sanottu E 511-E 512 -liikenne). Tavoitteena on toiseen maahan maksettavien työeläkkeiden liikamaksujen estäminen ja perhe-eläkehakemusten tekemisen nopeuttaminen.

UP-osasto välittää työeläkelaitoksille henkilörekisterin hälytyksillä tiedot muutoksista

  • nimi-
  • osoite-ja
  • kuolintiedoissa.

 

SoveltamisohjeVoimassaoloaika 13.5.2014 – toistaiseksiJulkaistu 13.5.2014

Eläke voidaan maksaa myös ulkomaiseen rahalaitokseen

Eläke maksetaan eläkkeensaajan suomalaiselle tai ulkomaiselle pankkitilille. EU:n niin sanottu SEPA-asetus edellyttää kaikissa EU-maissa sijaitsevien tilien hyväksymistä.

Tarkemmat tiedot

SEPA-lyhenne tarkoittaa yhtenäistä euromaksualuetta (Single European Payments Area).

SEPA-asetuksen virallinen nimi on seuraava: Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 260/2012, annettu 14 päivänä maaliskuuta 2012 euromääräisiä tilisiirtoja ja suoraveloituksia koskevista teknisistä ja liiketoimintaa koskevista vaatimuksista sekä asetuksen (EY) N:o 924 muuttamisesta.

Maiden välinen automaattinen maksujen siirto EU-alueella tapahtuu yhteisen standardin mukaan

EU:n alueella eurooppalaiset rahalaitokset käyttävät yhteistä standardia maiden väliseen automaattiseen maksujen siirtoon. Standardiin kuuluvat

  • asiakkaan kansainvälinen IBAN-tilinumero (International Bank Account Number)
  • pankin BIC-koodi (Bank Identifier Code)
  • SWIFT-koodi (Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication code).

IBAN-numero muodostetaan asiakkaan tilinumerosta, johon lisätään tilinpitäjäpankin

  • ISO-standardin mukainen maakoodi ja
  • kaksimerkkinen tarkiste.

Pankin BIC-koodi sisältää

  • pankin nimen
  • maakoodin ja
  • tunnisteen.

Maiden välinen automaattinen maksuliikenne edellyttää, että maksaja ilmoittaa

  • saajan IBAN-muotoisen tilinumeron ja
  • pankin BIC- tai SWIFT-koodin.

Tiedot ovat välttämättömiä edellytyksiä eläkkeen maksamiseksi ulkomaille.

 

SoveltamisohjeVoimassaoloaika 21.9.2021 – toistaiseksiJulkaistu 21.9.2021

Etuuden viivästyessä eläkelaitoksen on maksettava viivästyskorotusta

Eläkkeen tai muun etuuden viivästyessä eläkelaitoksen on maksettava viivästyneen eläkkeen viivästysajalta viivästyskorotus. Eläkkeen viivästyskorotus lasketaan viivästysajalta jokaiselta päivältä.

Viivästyskorotusta ei makseta ajalta ennen kuin 3 kuukautta on kulunut sen kalenterikuukauden päättymisestä, jona työntekijä on esittänyt eläkelaitokselle vaatimuksensa sekä etuuden perustetta koskevan sellaisen selvityksen, joka häneltä kohtuudella voidaan vaatia ottaen huomioon myös eläkelaitoksen mahdollisuudet hankkia selvitys.

Viivästyskorotusajan laskeminen EESSI-prosessissa

Eläkehakemus tulee vireille ja hakemusprosessi käynnistyy kaikissa EU-maissa kunkin maan lainsäädännön mukaisesti ajankohtana, jolloin hakemus on jätetty jonkin EU-maan laitokseen.

Suomen kansallinen lainsäädäntö edellyttää, että käsittelyn aloittamiseksi hakija on toimittanut kaikki etuuden perustetta koskevat selvitykset eläkelaitokselle. Suomen työeläkkeen korotuksen viivästysaika lasketaan vasta siitä alkaen, kun viimeinenkin EU-eläkkeen laskemiseksi tarvittavista tiedoista on saatu.

Eläkehakemuksen saapuminen eläkelaitoksen järjestelmään aloittaa viivästysajan laskemisen

EESSI-prosessissa eläkehakemusta koskeva SED ja tarvittavat liitteet kulkevat sähköisesti EU-maiden välillä yhteyspisteen kautta. Viivästyskorotuksen laskeminen alkaa EESSI-prosessissa siitä, kun eläkehakemus-SED ja tarvittavat liitteet ovat saapuneet eläkelaitoksen omaan järjestelmään.

Tarkemmat tiedot

EU:n sosiaaliturva-asetuksen täytäntöönpanoasetuksessa todetaan, että jos tiedot siirretään kohdevaltion yhteyselimen välityksellä, määräajat hakemuksiin vastaamiseksi lasketaan siitä päivämäärästä, jona yhteyselin on vastaanottanut hakemuksen ikään kuin kyseisen jäsenvaltion laitos olisi vastaanottanut hakemuksen.

EESSI-prosessissa tiedot siirtyvät työeläkelaitokselle EESSI-yhteyspisteen kautta. EESSI-yhteyspiste ei kuitenkaan ole varsinainen yhteyselin, vaan sähköinen välityspiste. Tämän vuoksi viivästysajan laskeminen käynnistyy siitä, kun hakemus ja sen liitteet ovat saapuneet työeläkelaitokseen.


 

 

 

 

SoveltamisohjeVoimassaoloaika 13.5.2014 – toistaiseksiJulkaistu 13.5.2014

Etuuden viivästyessä eläkelaitoksen on maksettava viivästyskorotusta

Eläkkeen tai muun etuuden viivästyessä eläkelaitoksen on maksettava viivästyneen eläkkeen viivästysajalta viivästyskorotus. Eläkkeen viivästyskorotus lasketaan viivästysajalta jokaiselta päivältä.

Viivästyskorotusta ei makseta ajalta ennen kuin 3 kuukautta on kulunut sen kalenterikuukauden päättymisestä, jona työntekijä on esittänyt eläkelaitokselle vaatimuksensa sekä etuuden perustetta koskevan sellaisen selvityksen, joka häneltä kohtuudella voidaan vaatia ottaen huomioon myös eläkelaitoksen mahdollisuudet hankkia selvitys.

Viivästyskorotusajan laskeminen, kun hakemus on jätetty toiseen EU-maahan

Eläkehakemus tulee vireille ja hakemusprosessi käynnistyy kaikissa EU-maissa kunkin maan lainsäädännön mukaisesti ajankohtana, jolloin hakemus on jätetty jonkin EU-maan laitokseen.

Jos eläkehakemus toimitetaan käsittelevään EU-maahan yhteyselimen kautta, määräaika hakemukseen vastaamiseksi lasketaan päivämäärästä, jona yhteyselin on vastaanottanut hakemuksen ikään kuin kyseisen EU-maan toimivaltainen laitos olisi sen vastaanottanut. Suomessa yhteyselimiä ovat Eläketurvakeskus ja Kela. Työeläkeasioissa toimivaltaisia laitoksia ovat työeläkelaitokset.

Suomen kansallinen lainsäädäntö edellyttää, että käsittelyn aloittamiseksi hakija on toimittanut kaikki etuuden perustetta koskevat selvitykset eläkelaitokselle. Suomen työeläkkeen korotuksen viivästysaika lasketaan vasta siitä alkaen, kun viimeinenkin EU-eläkkeen laskemiseksi tarvittavista tiedoista on toimitettu Suomen yhteyselimelle tai työeläkelaitokseen.

SoveltamisohjeVoimassaoloaika 6.11.2018 – toistaiseksiJulkaistu 6.11.2018
Muutokset edelliseen versioon

Ohjeeseen päivitetty tulkinta, jonka mukaan liikaa maksettu eläke voidaan kuitata kahdesta eri maasta samaan aikaan maksettavista eläke-eristä.

EU-maan eläkelaitos voi periä aiheettomasti maksamaansa etuutta myös toisen EU-maan

  • takautuvasti myönnettävästä eläkkeestä (regressimenettely) tai
  • maksussa olevasta eläkkeestä (kuittausmenettely).

Toiseen EU-maahan perusteettomasti maksettu eläke tai muu etuus voidaan periä takaisin myös ulosottotoimin toisessa EU-maassa (rajat ylittävä perintä). Regressimenettely sekä kuittaaminen ovat kuitenkin ensisijaisia keinoja liikaa maksetun eläkkeen ja muun etuuden takaisinperimiseksi.

Aiheettomasti maksettu eläke voidaan periä takaisin takautuvasta eläkkeestä

EU-maan eläkelaitos voi periä eläkkeen liikamaksun toisen EU-maan takautuvasta eläkkeestä kansallisten lakien rajoituksista riippumatta.

Takautuvan eläkkeen käsite määräytyy EU-tilanteissa kansallisen lainsäädännön mukaisesti. Regressioikeus koskee aina sellaista eläkettä, joka maksetaan ennen kuin eläkkeen säännöllinen maksu alkaa.

Aiheettomasti maksettu eläke voidaan periä takaisin kuittaamalla maksussa olevasta eläkkeestä

Eläkkeen liikamaksu voidaan periä takaisin kuittaamalla maksussa olevasta toisen EU-maan eläkkeestä, jos takautuva osa tai muu suoritus ei riitä kattamaan koko liikamaksua.

Tarkemmat tiedot

Hallintotoimikunnan kesäkuussa 2018 ottaman kannan mukaan eläkkeen kuittaaminen on mahdollista kahden eri maan samaan aikaan maksamasta eläkkeestä kansallisten lainsäädäntöjen asettamissa rajoissa.

EU-maan laitos voi lainsäädännössään säädetyin edellytyksin ja rajoituksin pyytää toisen EU-maan laitosta vähentämään liikaa maksetun määrän siitä eläkkeestä, jota EU-maan laitos maksaa eläkkeensaajalle. Viimeksi mainittu laitos tekee vähentämisen soveltamassaan lainsäädännössä tällaiselle vähentämiselle säädetyin edellytyksin ja rajoituksin.

Muitakin sosiaalivakuutusetuuksia voidaan periä takautuvista eläke-eristä

Myös muita sosiaalivakuutusetuuksia voidaan periä eläkkeen lisäksi takautuvasta toisen EU-maan eläkkeestä.

EU-maan laitos voi kansallisessa lainsäädännössään säädetyin edellytyksin ja rajoituksin pyytää toisen EU-maan laitosta vähentämään liikaa maksetun määrän siitä eläkkeestä, jota tämän EU-maan laitos maksaa eläkkeensaajalle. Viimeksi mainittu laitos tekee vähentämisen omassa kansallisessa lainsäädännössään säädetyin edellytyksin ja rajoituksin.

Toimeentulotuen perintä takautuvasta eläkkeestä

Sosiaaliavustusta maksanut EU-maan laitos voi pyytää toisen EU-maan laitosta vähentämään maksamansa sosiaaliavustuksen eläkkeen määrästä, jota kyseiselle henkilölle ollaan maksamassa. Tämä on mahdollista, jos sosiaaliavustusta maksaneella laitoksella on laillinen oikeus vaatia kyseiselle henkilölle maksamiaan etuuksia takaisin. Eläkettä maksava EU-maa tekee vähentämisen omassa kansallisessa lainsäädännössään säädetyin edellytyksin ja rajoituksin.

Voit tarkastella tämän asiakirjan sisältöä voimassaoloajan perusteella.

Vaihda voimassaolopäivää.

Valittu voimassaoloaika vaihtuu kaikkiin tämän asiakokonaisuuden (auki olevan sivun) asiakirjoihin.

SoveltamisohjeVoimassaoloaika 1.1.2017 – toistaiseksiJulkaistu 1.1.2017
Muutokset edelliseen versioon

Ohjetta on muokattu perustoimeentulotuen siirryttyä Kelan vastuulle 1.1.2017 lukien. Kelan maksamat etuudet -listaan on myös lisätty tartuntatautipäiväraha omana etuutenaan.

Eläkelaitoksen liikaa maksama eläke voidaan periä eläkkeestä

Jos Suomen eläkelaitos on maksanut eläkettä perusteetta tai liian suurena, liikamaksu voidaan periä

  • takautuvasta tai
  • maksussa olevasta eläkkeestä.

Työeläkkeen liikamaksun takaisinperintä takautuvasta eläkkeestä

Jos teoreettinen eläkelaitos on maksanut eläkettä liikaa, teoreettinen eläkelaitos tekee Eläketurvakeskuksen UP-osastolle regressi-ilmoituksen. Eläketurvakeskuksen UP-osasto merkitsee EU-eläkehakemuslomakkeeseen eläkelaitoksen pyynnön, jotta toisen EU-maan eläkelaitos pidättää mahdollisesti takautuvasti maksettavaksi tulevan eläkkeen.

Kun liikaa eläkettä maksanut eläkelaitos saa tiedon toisen EU-maan takautuvista eläkkeistä, eläkelaitoksen on 2 kuukauden kuluessa ilmoitettava liikaa maksamansa määrä takautuvan eläkkeen maksavalle EU-maan eläkelaitokselle. Tämän EU-maan eläkelaitoksen on siirrettävä takautuvasta eläkkeestä vähennetty määrä liikaa eläkettä maksaneelle eläkelaitokselle. Jos takautuvan eläkkeen maksava eläkelaitos ei saa ilmoitusta 2 kuukauden määräajassa, eläkelaitos maksaa viipymättä takautuvan eläkkeen eläkkeenhakijalle.

Työeläkkeen liikamaksun takaisinperintä maksussa olevasta eläkkeestä

Jos eläkkeen liikamaksua ei saada perittyä kokonaan toisen EU-maan takautuvasta eläkkeestä, eläkelaitos voi periä liikamaksun myös toisen EU-maan maksussa olevasta eläkkeestä.

Ensisijaisesti eläkelaitos kuitenkin perii liikamaksun omasta maksussa olevasta eläkkeestään. Jos liikamaksun periminen omasta maksussa olevasta eläkkeestä ei ole mahdollista, voidaan liikamaksua yrittää periä toisen maan vastaisista eläke-eristä, jos periminen on mahdollista myös toisen maan kansallisten säännösten mukaan.

Suomen eläkelaitos voi pyytää eläkkeen liikamaksun kuittaamista vain toisen EU-maan työeläkkeestä.

Muiden sosiaalivakuutusetuuksien ja toimeentulotuen liikamaksuja voidaan periä toisen EU-maan eläkkeestä

Myös muita sosiaalivakuutusetuuksia ja sosiaaliavustusta (Suomessa sosiaaliavustuksella tarkoitetaan toimeentulotukea) voidaan periä toisen EU-maan eläkkeestä. Muiden sosiaalivakuutusetuuksien perintä on mahdollista vain kansallisessa lainsäädännössä asetettujen edellytysten ja rajoitusten mukaisesti.

Suomen työeläkelainsäädännön mukaan muiden sosiaalivakuutusetuuksien ja toimeentulotuen liikamaksu voidaan periä ainoastaan takautuvasta eläkkeestä. Muiden sosiaalivakuutusetuuksien ja toimeentulotuen liikamaksua ei ole mahdollista periä maksussa olevasta toisen EU-maan eläkkeestä.

Jos Kela, työttömyyskassa tai kunnan sosiaalitoimi on maksanut etuuksia eläkkeenhakijalle takautuvasti samalle ajalle kuin hakijalle myönnetään eläkettä toisesta maasta, voi Kela, työttömyyskassa tai kunnan sosiaalitoimi esittää vaateen myönnettyyn takautuvaan eläkkeeseen kyseiselle ajalle.

Suomen kansallisen lainsäädännön mukaan jo annettu toimeentulotuki voidaan periä ainoastaan takautuvasta eläkkeestä ja vain silloin, jos etuus on annettu odotettavissa olevaa eläkettä vastaan.

Muun etuuden liikamaksun takaisinperintä takautuvasta eläkkeestä

Kelan maksamat etuudet

Regressi voi koskea seuraavia Kelan maksamia etuuksia:

  • sairauspäiväraha
  • tartuntatautipäiväraha
  • työmarkkinatuki
  • työttömyyspäiväraha
  • koulutuspäiväraha
  • koulutustuki
  • kuntoutusraha
  • perustoimeentulotuki.

Eläketurvakeskuksen UP-osasto saa pääosin näistä Kelan maksamista etuuksista tiedon koneellisesti. Perustoimeentulotukea koskeva vaatimus tulee ilmoittaa Eläketurvakeskuksen UP-osastolle kirjallisesti.

Kelan maksamaa hoitotukea, vammaistukea, opintotukea ja asumistukea ei regressoida. Myöskään aikuiskoulutuksen ajalta maksettavaa verotonta ylläpitokorvausta ei voida regressoida.

Työttömyyskassojen maksamat etuudet

Regressi voi koskea työttömyyskassojen maksamaa

  • työttömyyspäivärahaa
  • koulutustukea
  • koulutuspäivärahaa.

Näitä etuuksia koskevista vaatimuksista tulee ilmoittaa Eläketurvakeskuksen UP-osastolle kirjallisesti.

Työttömyyskassojen maksamaa vuorottelukorvausta ei voida regressoida.

Kunnan sosiaalihuollon maksama toimeentulotuki

Jos kunta on myöntänyt henkilölle täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea toimeentulotukilain 23 §:n perusteella ennakkona odotettavissa olevaa eläkettä vastaan, etuus on mahdollista periä takaisin ulkomaan eläkkeestä. Kunnan vaateen on perustuttava eläkehakemuksen vireille tulon jälkeiseen aikaan. Tällöin noudatetaan myös kansallisen lainsäädännön etuuksien ajallista vastaavuutta koskevia säännöksiä.

Kuntien on esitettävä Eläketurvakeskuksen UP-osastolle erikseen kirjallisesti vaade, jos eläkkeenhakijalle on maksettu täydentävää tai ehkäisevää toimeentulotukea ja etuus halutaan periä takaisin ulkomaan takautuvasta eläkkeestä.

Tarkemmat tiedot

Perustoimeentulotuen myöntäminen on siirtynyt Kelan vastuulle 1.1.2017 lukien. Kunta voi näin ollen esittää kirjallisen vaateen myös ennen 1.1.2017 myöntämästään perustoimeentulotuesta.

Ulkomaan takautuvan eläkkeen maksaminen ja jakaminen

Yleensä ulkomaan eläkelaitos maksaa eläkkeen liikamaksua koskevan regressi-ilmoituksen vuoksi takautuvan eläkkeen regressivaateiden mukaisesti Suomeen Eläketurvakeskuksen tilille. Eläketurvakeskuksen UP-osasto hoitaa liikamaksun jakamisen molemmille eläkejärjestelmille ja muille vaateita esittäneille tahoille, jotta Suomen lainsäädännössä määriteltyä ensisijaisuusjärjestystä pystytään noudattamaan.

Eläketurvakeskuksen ollessa yhteyslaitos takautuvasta eläkkeestä maksetaan ensisijaisesti työeläkelaitoksen regressivaatimus. Tämän jälkeen maksamisjärjestys määräytyy seuraavasti:

  • Kelan vaade
  • työttömyyskassan vaade
  • kunnan sosiaalilautakunnan vaade
  • eläkkeenhakija.

Kun toinen EU-maa ilmoittaa takautuvasti maksettavasta eläkkeestä Eläketurvakeskuksen UP-osastolle, on UP-osaston 2 kuukauden kuluessa ilmoitettava Suomen liikaa maksama etuuden määrä takautuvan eläkkeen maksavalle eläkelaitokselle.

Takautuvan eläkkeen maksavan eläkelaitoksen on siirrettävä takautuvasta eläkkeestä vähennetty määrä Eläketurvakeskuksen UP-osastolle, joka puolestaan tilittää sen etuutta liikaa maksaneelle eläkelaitokselle. Jos takautuvan eläkkeen maksava eläkelaitos ei saa ilmoitusta liikamaksun määrästä määräajassa, se maksaa viipymättä takautuvan eläkkeen eläkkeenhakijalle.

Tarkemmat tiedot

Ruotsi on katsonut, että se ei voi maksaa sairaus- ja työttömyyspäivärahaa koskevia regressejä Suomeen. Ruotsin työkyvyttömyyseläkelainsäädännön mukaan takautuvasta eläkkeestä Ruotsissa kansallisesti vähennetään sairausvakuutus- ja työttömyyspäivärahan määrä ja eläkettä maksetaan vain ylittävältä osalta.

Vastaavasti Ruotsi ei pyydä suomalaisia eläkelaitoksia regressoimaan takautuvaa eläkettä Ruotsin sairaus- tai työttömyyspäivärahan johdosta. Ruotsin tulkinnan vuoksi Kela ja työttömyyskassat joutuvat perimään liikaa maksetut määrät suoraan eläkkeensaajalta.

Liikamaksun perintäpyynnöt ja vastaukset sähköisen tietojenvaihdon siirtymäaikana

Kun EU-maissa siirrytään sähköiseen tietojenvaihtoon, takautuvien ja maksussa olevien etuuksien perintäpyynnöt hoidetaan erillisillä sähköisillä rakenteisilla asiakirjoilla eli SED:eillä (Structured Electronic Documents).

Nykyiset eläkehakemusprosessia koskevat E-lomakkeet eivät sovellu, jos

  • eläkettä liikaa maksanut eläkelaitos haluaa periä takaisin maksamansa liikamaksun kuittaamalla toisen EU-maan maksussa olevasta eläkkeestä ja
  • menettely käynnistyy vasta eläkehakemusprosessin jälkeen.

Perintävaateesta ilmoitetaan toiseen EU-maahan esimerkiksi R-001 SED:in paperisella tulosteella taikka E 001-lomakkeella, jos

  • takautuva eläke ei riitä kattamaan etuuden liikamaksua ja
  • sitä ei saada perittyä Suomen vastaisista eristä.

Siirtymäaikana eläkelaitosten tulee suostua vastaanottamaan pyynnöt sekä E-lomakkeilla että SED:eillä. Vastauksissaan eläkelaitokset voivat siirtymäaikana valita, kumpia asiakirjoja haluavat käyttää. Sähköisen tietojenvaihdon siirtymäaikana Suomessa käytetään vielä pääasiassa E-lomakkeita eikä sähköisten SED:ien paperiversioita. 

Voit tarkastella tämän asiakirjan sisältöä voimassaoloajan perusteella.

Vaihda voimassaolopäivää.

Valittu voimassaoloaika vaihtuu kaikkiin tämän asiakokonaisuuden (auki olevan sivun) asiakirjoihin.

SoveltamisohjeVoimassaoloaika 9.1.2020 – toistaiseksiJulkaistu 9.1.2020
Muutokset edelliseen versioon

Ohjeeseen on tarkennettu takautuvan eläkkeen regressimenettelyä koskevaa kohtaa.

Toisen EU-maan laitoksen liikaa maksama eläke

Jos EU-maan laitos on maksanut eläkkeensaajalle eläkettä perusteetta tai liian suurena, se voi periä liikamaksun Suomen

  • takautuvasta eläkkeestä tai
  • maksussa olevasta eläkkeestä.

Eläkkeen liikamaksun takaisinperintä takautuvasta eläkkeestä

Vähentäminen tehdään kansallisen lainsäädännön rajoituksista riippumatta, jos toisen maan vaade koskee

  • eläkkeen liikamaksua
  • Suomen takautuvasta eläkkeestä vähentämistä.

Suomen ja toisen EU-maan etuuksien ei tarvitse olla ajallisessti vastaavia.

Kelan kansainvälisten asioiden keskus välittää regressivaateen teoreettiselle laitokselle.

Kun toinen EU-maa on ilmoittanut Suomeen regressivaateestaan, työeläkelaitoksen on ilmoitettava perintävaateen esittäneelle toisen EU-maan laitokselle tieto takautuvasta eläkkeestä. Jos toisen maan perintävaadetta ei ole yksilöity, teoreettinen laitos pyytää tilinumeron, jonne takautuva määrä maksetaan ja tiedustelee Kelan kansainvälisten asioiden keskuksen välityksellä toisen EU-maan laitokselta

  • mitä etuutta vaade koskee ja
  • vaateen määrän.

Kun liikaa eläkettä maksanut toisen EU-maan laitos saa tiedon Suomen takauvasta eläkkeestä, sen on 2 kuukauden kuluessa ilmoitettava liikaa maksamansa eläkkeen määrä Suomen työeläkelaitokselle. Tämä 2 kuukauden aika alkaa kulua siitä päivästä lähtien, kun teoreettinen laitos lähettää eteenpäin tiedon takautuvasta eläkkeestä ja pyytää toista maata tarkentamaan vaadettaan.

Työeläkelaitoksen on siirrettävä takautuvasta eläkkeestä vähennetty määrä liikaa eläkettä maksaneelle toisen EU-maan laitokselle. Jos työeläkelaitos ei saa edellä mainittuja tietoja 2 kuukauden määräajassa, työeläkelaitos maksaa takautuvan eläkkeen hakijalle viipymättä.

Tarkemmat tiedot

Ruotsin sjukersättning (ISA) on etuus, johon sovelletaan eläkkeitä koskevaa takaisinperintämenettelyä. Försäkringskassanin tulee noudattaa 2 kuukauden aikarajaa liikaa maksetun eläkkeen määrästä ilmoittamiselle, kun kysymys on ISA:sta.

Jos toisen EU-maan perintävaade koskee

  • sellaista etuuutta, joka voidaan maksaa toiseen EU-maahan sekä
  • sellaista etuutta, jonka liikamaksua ei voida periä työeläkkeestä,

teoreettinen laitos pyytää Kelan kansainvälisten asioiden keskuksen välityksellä selvityksen siitä liikamaksun määrästä, joka voidaan regressoida takautuvasta eläkkeestä. Teoreettinen laitos maksaa takautuvasta eläkkeestä toiseen EU-maahan ainoastaan tämän määrän ja loppuosan eläkkeensaajalle.

Takautuvasta eläkkeestä maksetaan ensin Suomen lainsäädännön mukaiset takautumissaamiset siten kuin eläkkeen maksamisjärjestyksestä on säädetty. Jos tämän jälkeen jää takautuvaa eläkettä, se pidätetään toisen EU-maan laitosta varten.

Eläkkeen liikamaksun takaisinperintä maksussa olevasta eläkkeestä on mahdollista vain, jos etuutta ei ole saatu perittyä takautuvista eläke-eristä

Kuittaus maksussa olevasta eläkkeestä tulee kyseeseen vasta, jos takaisinperittävää etuutta ei ole saatu perittyä takautuvista eläke-eristä.

Jos toisen EU-maan perintävaade koskee maksussa olevasta työeläkkeestä kuittaamista, maksetaan eläkkeestä kuukausittain kuitattava osa toisen EU-maan laitokselle. Kuittausmenettelyyn sovelletaan Suomen kansallisia säännöksiä aiheettomasti maksetun eläkkeen perimisestä kuittaamalla vastaisista eläke-eristä.

Perintävaade, joka koskee toisen EU-maan liikaa maksaman eläkkeen vähentämistä maksussa olevasta työeläkkeestä, tulee yleensä varsinaisesta eläkehakemusprosessista erillisenä pyyntönä.

Kun Suomen työeläkelaitos perii kuittaamalla toisen EU-maan liikaa maksamaa eläkettä vastaisista eläke-eristä, menettely perustuu toisen EU-maan laitoksen antamaan takaisinperintäpäätökseen. Takaisinperinnästä ei Suomen työeläkelaitos anna päätöstä. Kuittaamismenettelystä tulee antaa eläkkeensaajalle valituskelpoinen päätös. Kun päätös kuittausmenettelystä on annettu, kuittaustoimenpiteisiin voidaan ryhtyä heti. Päätöksen lainvoimaiseksi tulemista ei tarvitse odottaa ennen kuittaustoimenpiteiden aloittamista.

Toisen EU-maan muiden sosiaalivakuutusetuuksien ja sosiaaliavustuksen liikamaksun perintä takautuvasta eläkkeestä

Muun EU-maan liikaa maksamia muita sosiaalivakuutusetuuksia ja sosiaaliavustusta voidaan periä ainoastaan takautuvasta eläkkeestä.

Maksussa olevasta työeläkkeestä voidaan kuitata ainoastaan työeläkkeen liikamaksua. Tämän vuoksi toisen EU-maan laitoksen ei ole mahdollista kuitata muiden sosiaalivakuutusetuuksien kuin työeläkkeen liikamaksua Suomen maksussa olevasta työeläkkeestä.

Liikamaksun takaisinperintä takautuvasta eläkkeestä

Teoreettisen laitoksen tulee tarkistaa, että ulkomaan takautumisvaade koskee sellaista etuutta, jonka voi periä Suomen takautuvasta työeläkkeestä. Suomen takautuvasta työeläkkeestä voidaan maksaa ulkomaille eläkkeen liikamaksun lisäksi yleensä ainoastaan liikamaksua, joka koskee

  • sairauspäivärahaa
  • työttömyyspäivärahaa
  • ulkomailla odotettavissa olevaa eläkettä vastaan annettua sosiaaliavustusta.

Takaisinperinnässä takautuvasta eläkkeestä noudatetaan kansallisen lainsäädännön etuuksien ajallista vastaavuutta koskevia säännöksiä. Ennen eläkehakemuksen vireilletuloa annettua sosiaaliavustusta ei voida periä Suomen eläkkeestä.

Kun on kysymyksessä muun etuuden kuin eläkkeen liikamaksu, teoreettinen laitos ilmoittaessaan toiselle EU-maalle takautuvista eläkkeistä tai pyytäessään tarkennusta toisen EU-maan perintävaateeseen ilmoittaa samalla kohtuullisen ajan, johon mennessä vastausta odotetaan. Jos vastausta ei saada tässä ilmoitetussa kohtuullisessa ajassa, teoreettinen laitos maksaa takautuvan eläkkeen eläkkeenhakijalle. Kohtuullisena aikana voidaan pitää samaa 2 kuukauden määräaikaa, josta on säädetty eläkkeiden liikamaksun osalta. Myös tässä tilanteessa 2 kuukauden aika alkaa kulua siitä päivästä lähtien, kun teoreettinen laitos lähettää eteenpäin tiedon takautuvasta eläkkeestä ja pyytää toista maata tarkentamaan vaadettaan.

Eläkkeen maksaminen toiseen maahan

Kun tarpeelliset perintävaadetta koskevat tiedot on saatu toisen EU-maan laitokselta, teoreettinen laitos maksaa hyväksymänsä vaatimuksen perusteella takautuvan eläkkeen sitä pyytäneelle toisen EU-maan laitokselle. Jos kyseessä on tilanne, johon ei sovelleta VILMA-säännöksiä, seurannaislaitos maksaa koko eläkkeen eläkkeensaajalle.Tämä koskee toisen EU-maan muiden etuuksien kuin eläkkeen liikamaksua.

Ulkomaan laitokselle maksettavaan takautuvaan eläkkeeseen ei lasketa viivästyskorotusta.

Jos eläkkeen määrä jää alle alemman kertasuoritusrajan, regressimenettelyä ei sovelleta, vaan eläke maksetaan myös takautuvalta ajalta suoraan henkilölle itselleen.

Liikamaksun perintäpyynnöt ja vastaukset sähköisen tietojenvaihdon siirtymäaikana

Kun EU-maissa siirrytään sähköiseen tietojenvaihtoon, takautuvien ja maksussa olevien etuuksien perintäpyynnöt hoidetaan erillisillä sähköisillä rakenteisilla asiakirjoilla eli SEDeillä (Structured Electronic Documents).

Jotkut EU-maat ovat ilmoittaneet, että ne tulevat käyttämään ainakin jossain vaiheessa siirtymäaikana paperisia SED-lomakkeita. Esimerkiksi Saksa on ilmoittanut, että se käyttää regressiasioissa jo nyt paperisia perintäasioita koskevia SED:ejä (R-SEDit).

Siirtymäaikana laitosten tulee suostua vastaanottamaan pyynnöt sekä E-lomakkeilla että SED:eillä. Vastauksissaan laitokset voivat siirtymäaikana valita, kumpia haluavat käyttää. Sähköisen tietojenvaihdon siirtymäaikana Suomessa käytetään vielä pääasiassa E-lomakkeita, eikä sähköisten SED:ien paperiversioita.

Voit tarkastella tämän asiakirjan sisältöä voimassaoloajan perusteella.

Vaihda voimassaolopäivää.

Valittu voimassaoloaika vaihtuu kaikkiin tämän asiakokonaisuuden (auki olevan sivun) asiakirjoihin.

SoveltamisohjeVoimassaoloaika 6.12.2020 – toistaiseksiJulkaistu 6.12.2020

Kukin toimija vastaa omien etuuksiensa takaisinperinnästä EESSI:ssä

EESSI-prosessissa liikaa maksettujen etuuksien takaisinperintä toisesta maasta ei enää kulje yhteyslaitoksen kautta, vaan kukin toimija (eläkelaitos, työttömyyskassa, Kela) perii itse omat saatavansa toisesta EU-maasta ja vastaa omalta osaltaan tästä prosessista.

Tarkemmat tiedot

Vihjetieto mahdollisesta takaisinperinnästä lähetetään eläkehakemuksella, kun eläkkeenhakija asuu Suomessa. Kela ja eläkelaitokset saavat hakemussanomasta kopion. Eläketurvakeskus tiedottaa myös eläkehakemuksen ulkopuolisia osapuolia (esimerkiksi työttömyyskassoja), jotta ne voivat käynnistää oman R-BUC:n mahdollisesta ulkomaan takautuvasta eläkkeestä.

Vastaavasti myös toisen EU-maan laitos, joka on aiheettomasti maksanut etuuksia, kohdistaa takaisinperintäpyyntönsä suoraan sille Suomen laitokselle, jolle haluaa pyyntönsä osoittaa.

Suomen eläkelaitokset

  • voivat lähettää toiseen EU-maahan liikaa maksettua eläkettä koskevan takaisinperintäpyynnön EESSI-asian omistajana.
  • voivat vastaanottaa toisen EU-maan laitoksen liikaa maksettua eläkettä tai liikaa maksettua muuta sosiaalivakuutusetuutta koskevia takaisinperintäpyyntöjä EESSI-asian vastapuolena.

Liikaa maksettuja etuuksia koskevat R-BUC:t

Liikaa maksettujen etuuksien takaisinperintään käytetään seuraavia BUC:ja:

  • R_BUC_01 Liikamaksujen kuittaaminen etuuksista
  • R_BUC_02 Liikamaksujen kuittaaminen takautuvista eristä.

R-BUC:t eivät ole multilateraaleja eli niitä ei voi osoittaa useammalle osapuolelle, vaan kullekin asian osapuolelle on avattava oma EESSI-asia.

R_BUC_01 sisältää seuraavat R-SED:t:

  • R001 Takautuvia/maksussa olevia eriä koskeva pyyntö
  • R002 Vastaus takautuviin/maksussa oleviin eriin koskevaan pyyntöön
  • R003 Päätös
  • R004 Maksuilmoitus

R_BUC:02 sisältää seuraavat R-SED:t:

  • R005 Takautuvia eriä koskeva pyyntö
  • R006 Vastaus takautuvia eriä koskevaan pyyntöön
  • R004 Maksuilmoitus

Näiden R-SED:ien lisäksi BUC:t sisältävät aliprosesseja (horisontaalisia H- SED:jä ja hallinnollisia  X-SED:ejä), jotka liittyvät muun muassa lisätiedusteluihin, muistutuksiin, tarkennuksiin ja asian uudelleen ohjaukseen.

Horisontaaliset H-SED:t, jotka voivat kuulua R_BUC_01 ja 02 mukaisiin prosesseihin:

  • H001 (Ilmoitus/Tietopyyntö)
  • H002 (Vastaus tietopyyntöön)
  • H070 (Ilmoitus kuolemantapauksesta)

Hallinnolliset X-SED:t, jotka voivat kuulua R_BUC_01 ja 02 mukaisiin prosesseihin:

  • X001 (BUC:n sulkemissanoma)
  • X002 (Suljetun asian uudelleenavaamispyyntö)
  • X003 (Vastaus suljetun asian uudelleenavaamispyyntöön)
  • X004 (BUC:n uudelleenavaamissanoma)
  • X007 (Uudelleenohjaussanoma)
  • X008 (Mitätöintisanoma)
  • X009 (Muistutussanoma)
  • X010 (Vastaus muistututussanomaan)
  • X012 (Tarkennussanoma)
  • X013 (Vastaussanoma tarkennukseen)
  • X100 (Osallistujamuutos)
  • X050 (Liiketoimintapoikkeuksen ilmoitussanoma)

R_BUC_01 Liikamaksujen kuittaaminen etuuksista

R_BUC_01 koskee seuraavia täytäntöönpanoasetuksen artikloja: 37.2, 72.1, 78,80 ja 85.

Tässä yhteydessä työeläkkeissä on merkitystä artiklan 72 soveltumisella.

Koska täytäntöönpanoasetuksen 72 artiklan 1 kohdan soveltaminen edellyttää myös kansallisten säännösten mukaisten rajoitusten huomioon ottamista, sitä sovelletaan työeläkejärjestelmässä

  • muiden sosiaalivakuutusetuuksien regressiin takautuvasta eläkkeestä ja
  • eläke-etuuksien kuittaamiseen maksussa olevasta eläkkeestä.

Suomen työeläkelainsäädännön mukaan muiden sosiaalivakuutusetuuksien liikamaksu voidaan periä ainoastaan takautuvasta eläkkeestä.

Jos eläkkeen liikamaksua ei saada perittyä kokonaan toisen EU-maan takautuvasta eläkkeestä, eläkelaitos voi periä liikamaksun myös toisen EU-maan maksussa olevasta eläkkeestä.

Vastaavasti toisen EU-maan laitos voi pyytää eläkkeen kuittaamista maksussa olevasta työeläkkeestä. Kuittausmenettelyyn sovelletaan Suomen kansallisia säännöksiä aiheettomasti maksetun eläkkeen perimisestä kuittaamalla vastaisista eläke-eristä.

 

Sosiaaliavustusta koskevia regressejä käsitellään EESSI:n ulkopuolella

Täytäntöönpanoasetuksen 72 artiklan 3 kohta koskee sosiaaliavustuksen (toimeentulotuki) regressoimista takautuvasta eläkkeestä.

Tätä säännöstä koskien ei ole määritelty SED:iä. Näin ollen sitä koskevat asiat hoidetaan EESSI-järjestelmän ulkopuolella.

R_BUC_02 Liikamaksujen kuittaaminen takautuvista eristä

R_BUC_02 koskee täytäntöönpanoasetuksen artiklan 72 kohtaa 2.

Täytäntöönpanoasetuksen artiklan 72 kohdan 2 soveltamisessa eivät vaikuta kansallisen lainsäädännön rajoitukset. Tämä tarkoittaa sitä, että takautuvasti maksettavasta eläkkeestä tulee voida vähentää toisen EU-maan liikaa maksama eläke ilman kansallisen lainsäädännön asettamia rajoituksia.

Artiklan 72 kohtaa 2 sovelletaan työeläkejärjestelmässä

  • liikaa maksetun eläkkeen regressoimiseen takautuvasta eläkkeestä.

Horisontaalisten BUC:ien (H-BUC:t) käyttäminen takaisinperintäasian lisäselvityksissä

Jos kuittaus- tai regressiasiassa on selvitettävä lisätietoja toisen EU-maan laitoksen kanssa, asiassa voi hyödyntää horisontaalista lisätietoja koskevaa aliprosessia H_BUC_01 ja käyttää sen SED:jä

  • H001 Ilmoitus/lisätietopyyntö ja
  • H002 Vastaus tietopyyntöön.

SoveltamisohjeVoimassaoloaika 6.12.2020 – toistaiseksiJulkaistu 6.12.2020

Liikaa maksetun eläkkeen periminen toisen EU-maan takautuvasta eläkkeestä (regressi)

Jos eläkelaitos on maksanut liikaa eläkettä, se voi periä tätä toisen EU-maan takautuvasta eläkkeestä ja käynnistää regressiprosessin R_BUC_02:lla (Liikamaksujen kuittaaminen takautuvista eristä).

Eläkelaitos aloittaa R_02_BUC:n lähettämällä SED:n R005

BUC käynnistyy SED:llä R005 (Takautuvista eristä tehtäviä vähennyksiä koskeva pyyntö). SED R005 voidaan lähettää

  • väliaikaisena tai
  • lopullisena.

Pyynnön tyyppi (väliaikainen/lopullinen) määritellään SED:n kohdassa 3.

Eläkelaitos voi lähettää R005 SED:n väliaikaisena ja tiedustella toisen EU-maan laitokselta, onko eläkkeen liikamaksun periminen (regressointi) takautuvasta eläkkeestä mahdollista. Jos pyyntö lähetetään väliaikaisena, R005 SED tulee lähettää uudelleen lopullisena, jos toisen EU-maan laitos vastaa, että regressi takautuvista eristä on mahdollinen.

Jos eläkelaitoksella on jo tiedossa regressointia koskevat tarvittavat tiedot, R005 SED:n voi lähettää myös lopullisena. Jos SED lähetetään lopullisena, kohdassa 5 tulee yksilöidä takautuva ajanjakso, jolta liikamaksua on syntynyt ja oman liikamaksun määrä.

Tarkemmat tiedot

Eläkelaitos valitsee R_BUC_02:n osapuolen ja täyttää R005 SED:n sanoman tiedot RINA:ssa. Eläkelaitoksen RINA lähettää sanoman Kelan yhteyspisteelle, joka välittää sanoman muille BUC:n osapuolille ja EESSI-sanomarekisteriin sekä AREK:n Essi-sovellukselle. AREK:n Essi-sovellus välittää sanomakopion sanoman lähettäneelle eläkelaitokselle, joka vastaanottaa sanomakopion tai sähköposti-impulssin ilmoittamiensa tietojen mukaan.

Määräaika eläkkeen regressivaatimukselle on 2 kuukautta

Kun liikaa eläkettä maksanut eläkelaitos saa tiedon toisen EU-maan takautuvasta eläkkeestä, eläkelaitoksen on 2 kuukauden kuluessa ilmoitettava liikaa maksamansa määrä eläkkeen takautuvasti myöntäneelle toisen EU-maan laitokselle. Jos takautuvan eläkkeen maksava EU-maan laitos ei saa ilmoitusta 2 kuukauden määräajassa, sen tulee maksaa takautuva eläke eläkkeenhakijalle.

Lopullinen R005 SED tulee lähettää toiselle EU-maalle 2 kuukauden määräajassa, jotta toisen EU-maan laitos voi regressoida pyydetyn määrän takautuvasta eläkkeestä.

Vastaus perintäpyyntöön (R006 SED)

R005 on lähetetty väliaikaisena

Jos eläkelaitos lähettää R005 SED:n  väliaikaisena, toisen EU-maan laitos vastaa siihen R006 SED:llä (Takautuvia eriä koskeva vastaus).

Jos toisen EU-maan laitos vastaa R006 SED:llä, että eläkkeen periminen takautuvasta eläkkeestä on mahdollista, lopullinen R005 tulee lähettää 2 kuukauden määräajassa laskettuna R006 SED:n saapumisesta.

Lopullisen R005 SED:llä yksilöidään kohdassa 5

  • liikamaksun ajankohtaa koskevat tiedot
  • liikamaksun määrä ja
  • pankkiyhteystedot.

Jos lopullista R005 SED:iä ei lähetetä 2 kuukauden määräajassa, toisen EU-maan laitos sulkee tapauksen ja lähettää tästä tiedon hallinnollisella SED:llä X001 (BUC:n sulkemissanoma). 

Jos toisen EU-maan laitos vastaa R006 SEDllä, että eläkkeen periminen takautuvasta eläkkeestä ei ole mahdollista, R_BUC_02 päättyy tähän.

R005 on lähetetty lopullisena

Jos eläkelaitos lähettää R005 SED:n suoraan lopullisena, myös tähän toisen EU-maan laitos lähettää vastauksen R006 SED:llä.

R006 SED:n kohdassa 3 toinen EU-maa vastaa, onko takautuvia eriä käytettävissä.

Kohdassa 3 toisen EU-maan laitos yksilöi, onko oikeus vastaavaan etuuteen (kyllä/ei). Jos on oikeus vastaavaan etuuteen, vastataan, onko takautuva etuus jo maksettu vai ei.

Jos takautuvia eriä ei ole vielä maksettu, yksilöidään

  • takautuvien erien kausi
  • takautuvien erien määrä.

Maksuilmoitus (R004 SED)

Kun toisen EU-maan laitos on maksamassa takautuvaa eläkettä Suomen eläkelaitokselle, se lähettää myös SED:n R004 (Maksuilmoitus).

R004 SED:n kohdassa 5  ilmoitetaan kaikki maksuun liittyvät tiedot:

  • maksun syy
  • maksun laji
  • maksupäivä
  • määrä
  • valuutta ja
  • tilisiirrossa käytettävä maksuviite.

R004 SED:n kohdassa 5.1.2.1. (Maksun laji) ilmoitetaan, onko kysymys

  • koko määrää koskevasta maksusta
  • osittaisesta maksusta
  • maksuerästä tai
  • viimeisestä maksuerästä.

Kun toisen EU-maan laitos ilmoittaa R004 SED:llä, että kyseessä on koko määrää koskeva maksu tai viimeinen maksuerä, R_BUC_02 päättyy.

Tarkemmat tiedot

Kelan yhteyspiste välittää eläkelaitokselle osoitetun sanoman eläkelaitoksen RINA:aan, EESSI-sanomarekisteriin, Kelan henkilön tunnistuspalveluun ja AREK:n Essi-sovellukselle. Kelan yhteyspiste välittää tunnistustussanoman AREK:n Essi-sovellukselle ja EESSI-sanomarekisteriin. AREK:n Essi-sovellus välittää sanoman oikealle eläkelaitokselle. Eläkelaitos vastaanottaa sanomakopion tai sähköposti-impulssin ilmoittamiensa tietojen mukaan.

Liikaa maksetun eläkkeen periminen toisen EU-maan maksussa olevasta eläkkeestä (kuittaaminen)

Jos eläkelaitos ei saa perittyä eläkkeen liikamaksua kokonaan toisen EU-maan takautuvasta eläkkeestä, eläkelaitos voi periä liikamaksun myös toisen EU-maan maksussa olevasta eläkkeestä.

Ensi sijassa eläkelaitos perii liikamaksun omasta maksussa olevasta eläkkeestään. Jos liikamaksun periminen maksussa olevasta Suomen työeläkkeestä ei ole mahdollista, liikamaksua voi periä toisen EU-maan maksussa olevista eläke-eristä, jos periminen on mahdollista myös toisen maan kansallisten säännösten mukaan.

Suomen työeläkelaitos voi pyytää eläkkeen liikamaksun kuittaamista vain toisen EU-maan työeläkkeestä.

Tällöin eläkelaitos käynnistää R_BUC_01:n (Liikamaksujen kuittaaminen etuuksista).

Eläkelaitos aloittaa R_01_BUC:n lähettämällä SED:n R001

BUC käynnistyy SED:llä R001 (Takautuvia/maksussa olevia eriä koskeva pyyntö). SED R001 voidaan lähettää

  • väliaikaisena tai
  • lopullisena.

Pyynnön tyyppi (väliaikainen/lopullinen) määritellään SED:n kohdassa 3.

Jos eläkelaitos lähettää pyynnön väliaikaisena, SED R001 tulee lähettää uudelleen lopullisena, jos toisen EU-maan laitos vastaa, että periminen on mahdollista.  

Jos pyyntö lähetetään lopullisena, eläkelaitos täyttää kohtaan 5 yksityiskohtaiset tiedot liikamaksusta (mm. syy, määrä ja etuuslaji). Kohdassa 5.5. todetaan, että on kysymyksessä vähentäminen maksussa olevista eristä.

Tarkemmat tiedot

Eläkelaitos valitsee R_BUC_01:n osapuolen ja täyttää R001 SED:n sanoman tiedot RINA:ssa. Eläkelaitoksen RINA lähettää sanoman Kelan yhteyspisteelle, joka välittää sanoman muille BUC:n osapuolille ja EESSI-sanomarekisteriin sekä AREK:n Essi-sovellukselle. AREK:n Essi-sovellus välittää sanomakopion sanoman lähettäneelle eläkelaitokselle, joka vastaanottaa sanomakopion tai sähköposti-impulssin ilmoittamiensa tietojen mukaan.

Vastaus perintäpyyntöön (R002 SED)

Toinen EU-maa vastaa pyyntöön R002 SED:llä (Vastaus takautuviin/maksussa oleviin eriin koskevaan pyyntöön) ja ilmoittaa, onko liikaa maksetun eläkkeen perintä mahdollista maksussa olevasta eläkkeestä.

SED:n kohdassa 7 määritellään

  • maksuväli
  • maksukausien määrä
  • maksettava määrä ja
  • valuutta.

Jos toisen EU-maan laitos vastaa, että eläkkeen perintä maksussa olevasta eläkkeestä ei ole mahdollista, R_BUC_01 päättyy tähän.

Tarkemmat tiedot

Kelan yhteyspiste välittää eläkelaitokselle osoitetun sanoman eläkelaitoksen RINA:an, EESSI-sanomarekisteriin, Kelan henkilöntunnistuspalveluun ja AREK:n Essi-sovellukselle. Kelan yhteyspiste välittää tunnistussanoman AREK:n Essi-sovellukselle ja EESSI-sanomarekisteriin. AREK:n Essi-sovellus välittää sanomakopion oikealle eläkelaitokselle. Eläkelaitos vastaanottaa sanomakopion tai sähköposti-impulssin ilmoittamiensa tietojen mukaan.

Takautuvien/maksussa olevien erien vähennystä koskeva päätös (R003 SED)

Jos toinen EU-maa ilmoittaa, että liikamaksun perintä maksussa olevasta eläkkeestä on mahdollista, eläkelaitos lähettää R003 SED:n (Takautuvien/maksussa olevien erien vähennystä koskeva päätös), jolla eläkelaitos ilmoittaa, hyväksyykö se toisen EU-maan laitoksen R002 SED:llä ilmoittaman ehdotuksen etuuksien vähennyksestä.

Eläkelaitos ilmoittaa R003 SED:llä tilinumeron, jonne toisen EU-maan laitos voi maksaa perimänsä rahamäärät.

Tarkemmat tiedot

Eläkelaitoksen RINA lähettää sanoman Kelan yhteyspisteelle, joka välittää sanoman muille BUC:n osapuolille ja EESSI-sanomarekisteriin sekä AREK:n Essi-sovellukselle. AREK:n Essi-sovellus välittää sanomakopion sanoman lähettäneelle eläkelaitokselle, joka vastaanottaa sanomakopion tai sähköposti-impulssin ilmoittamiensa tietojen mukaan.

Maksuilmoitus (R004 SED)

Kun toisen EU-maan laitos on maksanut Suomen eläkelaitokselle erää, jonka se on perinyt maksussa olevasta eläkkeestä, se lähettää myös SED:n R004 (Maksuilmoitus).

R004 SED:n kohdassa 5  ilmoitetaan kaikki maksuun liittyvät tiedot:

  • maksun syy
  • maksun laji
  • maksupäivä
  • määrä
  • valuutta ja
  • tilisiirrossa käytettävä maksuviite.

R004 SED:n kohdassa 5.1.2.1. (Maksun laji) ilmoitetaan, onko kysymys

  • koko määrää koskevasta maksusta
  • osittaisesta maksusta
  • maksuerästä tai
  • viimeisestä maksuerästä.

Jos maksettava summa ei kata koko perittäväksi sovittua summaa, toisen EU-maan laitos tekee rahansiirron ja lähettää R004 SED:n niin monta kertaa kuin tarpeen, kunnes koko perittäväksi sovittu summa on maksettu toisen EU-maan laitokselle.

Kun toisen EU-maan laitos ilmoittaa maksuilmoituksella (R004 SED), että kyseessä on koko määrää koskeva maksu tai viimeinen maksuerä, R_BUC_01 päättyy.

Tarkemmat tiedot

Eläkelaitoksen RINA lähettää sanoman Kelan yhteyspisteelle, joka välittää sanoman muille BUC:n osapuolille ja EESSI-sanomarekisteriin sekä AREK:n Essi-sovellukselle. AREK:n Essi-sovellus välittää sanomakopion sanoman lähettäneelle eläkelaitokselle, joka vastaanottaa sanomakopion tai sähköposti-impulssin ilmoittamiensa tietojen mukaan.

SoveltamisohjeVoimassaoloaika 19.11.2021 – toistaiseksiJulkaistu 19.11.2021
Muutokset edelliseen versioon

Ohjeeseen on selkeytetty tilannetta, jossa toisen EU-maan laitos perii liikaa maksettua eläkettä takautuvista eläke-eristä ja aloittaa R_BUC_02:n.

Toisen EU-maan laitos perii liikaa maksettua etuutta Suomen takautuvasta eläkkeestä (regressi)

Suomen takautuvasta työeläkkeestä voidaan maksaa ulkomaille eläkkeen liikamaksun lisäksi liikamaksua, joka koskee

  • sairauspäivärahaa
  • työttömyyspäivärahaa ulkomailla
  • odotettavissa olevaa eläkettä vastaan annettua sosiaaliavustusta.

Sosiaaliavustuksen regressointia koskien ei ole määritelty SED:iä, joten sitä koskevat regressipyynnöt ja niihin vastaaminen kulkevat EESSI:n ulkopuolella.

Jos toisen EU-maan laitos on maksanut eläkkeenhakijalle

  • eläkettä tai
  • muuta sosiaalivakuutusetuutta

perusteetta tai liian suurena, se voi periä liikamaksun Suomen takautuvasta eläkkeestä ja käynnistää regressiprosessin

  • R_BUC_01:lla (Liikamaksun kuittaaminen etuuksista) tai
  • R_BUC_02:lla (Liikamaksujen kuittaaminen takautuvita eristä). 

Kun on kysymys eläkkeen liikamaksun regressistä, Suomen ja toisen EU-maan eläkkeen ei tarvitse olla ajallisesti vastaavia.

Kun on kysymys muiden sosiaalivakuutusetuuksien (tai EESSI:n ulkopuolella hoidettavan sosiaaliavustuksen) regressistä, noudatetaan Suomen kansallisen lainsäädännön etuuksien ajallista vastaavuutta koskevia säännöksiä.

Perintäprosessi ja sitä koskeva R-BUC on itsenäinen suhteessa eläkehakemuksella ilmoitettuun alustavaan tietoon mahdollisesta perintävaateesta

Jos eläkehakemuksella P2x00 SED:llä toinen EU-maa on ilmoittanut, että sillä on mahdollisesti vaateita periä Suomen myöntämästä eläkkeestä liikaa maksamaansa etuutta tai eläkettä, kyseessä on vain vinkkitieto

Jotta takautuvasta eläkkeestä tai maksussa olevasta eläkkeestä voitaisiin periä liikaa maksettua eläkettä tai muuta sosiaalivakuutusetuutta, edellyttää se perintäprosessin käynnistämistä asiaan sopivalla R-BUC:lla. Vastuu R-BUC:n käynnistämisestä on sen EU-maan laitoksella, joka haluaa periä liikaa maksamaansa eläkettä tai etuutta ja sen tulee R-BUC:n omistajana aloittaa asiaan sopiva R-BUC. Suomen eläkelaitoksen ei tarvitse pyytää erikseen toisen EU-maan laitosta käynnistämään R-BUC:ia.

Tarkemmat tiedot

R-BUC ei välity eläkelaitokseen automaattisesti Essin kautta, vaan sen ohjaus oikealle eläkelaitokselle tapahtuu maunuaalisesti Eläketurvakeskuksesta. Jos eläkehakemusta  koskeva SED ja R-SED on lähetetty toisesta maasta yhtä aikaa, eläkehakemus tulee eläkelaitokselle välittömästi, mutta R-SED:n välittymisessä voi olla viivettä. Tämän vuoksi voi olla hyvä odottaa muutama päivä R-SED:n saapumista, jos eläkehakemusta koskealla SED:llä on vinkkitieto mahdollisesta perintätarpeesta.     

Siirtymävaiheen menettely regressivaateissa, kun eläkehakemusprosessi on aloitettu E-lomakkeilla

E-lomakkeissa ei ole ollut olemassa erillistä R-BUC:ja vastaavaa prosessia etuuksien liikamaksun perimiseen. E-lomakeprosessissa lähtökohtana on ollut se, että Suomen eläkelaitos ilmoittaa takautuvasta eläkkeestä toisen EU-maan laitokselle ja tiedustelee toisen maan laitokselta tarkempia tietoja, jos eläkehakemuksella on ollut tieto mahdollisesta perintävaateesta.

Jos eläkehakemusprosessi on käynnistynyt E-lomakkeilla, mutta kesken prosessin (esimerkiksi eläkepäätöstä P6000 SED:iä lähetettäessä) siirrytään käyttämään EESSI:ä, tapahtuu tämä käynnistämällä P_BUC_10.

Näissä siirtymävaiheen tilanteissa eläkelaitos voi lähettää toiseen EU-maahan P_BUC_10:ssa P8000 SED:n (Lisätietopyyntö) tai P10000 SED:n (Lisätietojen toimittaminen). Näitä lisätieto-SED:jä käyttäen eläkelaitos voi ilmoittaa toisen EU-maan laitokselle takautuvasta eläkkeestä ja pyytää toisen maan laitokselta tarvittavat tiedot takautuvan eläkkeen maksamiseksi.

Toisen EU-maan laitos perii liikaa maksettua sosiaalivakuutusetuutta takautuvista eläke-eristä ja aloittaa R_ BUC_01:n

BUC käynnistyy SED:llä R001 (Takautuvista/maksussa olevista eristä tehtäviä vähennyksiä koskeva pyyntö). SED R001 voidaan lähettää

  • väliaikaisena tai
  • lopullisena.

Pyynnön tyyppi (väliaikainen/lopullinen) määritellään SED:n kohdassa 3. Jos toisen EU-maan laitos lähettää pyynnön lähetetään väliaikaisena, R001 tulee lähettää uudelleen lopullisena, kun eläkelaitos on vastannut, että regressointi on mahdollista.

Jos pyyntö lähetetään lopullisena, toisen EU-maan laitos täyttää kohtaan 5 yksityiskohtaiset tiedot liikamaksusta (mm. syy, määrä ja etuuslaji).

Kohdassa 5.4. todetaan, että on kysymyksessä vähentäminen takautuvista eristä.

Kohdassa 7 toisen EU-maan laitos ilmoittaa pankkiyhteystiedot.

Tarkemmat tiedot

Eläketurvakeskus ja Kela on ilmoitettu EESSI-laitostietokantaan oletuslaitoksiksi R_BUC_01:ssa ja R_BUC_02:ssa. Jos toinen EU-maan laitos tietää toimivaltaisen työeläkelaitoksen voi osoittaa SED:n toimivaltaiselle laitokselle. Jos toisen EU-maan laitos ei tiedä toimivaltaista työeläkelaitosta, osoittaa BUC:n oletuslaitokseksi ilmoitetulle Eläketurvakeskukselle.

EESSI-yhteyspiste välittää eläkelaitokselle osoitetut sanomat työeläkealan RINA:an, EESSI-sanomarekisteriin, Kelan henkilön tunnistuspalveluun ja AREK:n Essi-sovellukselle. Kun henkilö on tunnistettu, Kelan yhteyspiste välittää tunnistussanoman AREK:n Essi-sovellukselle ja EESSI-sanomarekisteriin. AREK:n Essi-sovellus välittää sanomat BUC:n osapuolelle. Jos Eläketurvakeskus on BUC:n osapuoli, Eläketurvakeskus ohjaa BUC:n uudelleen toimivaltaiselle työeläkelaitokselle.

Vastaus perintäpyyntöön (R002 SED)

Eläkelaitos vastaa toisen EU-maan laitoksen perintäpyyntöön R002 SED:llä (Vastaus takautuvista/maksussa olevista eristä tehtäviä vähennyksiä koskevaan pyyntöön) ja ilmoittaa, onko liikaa maksetun etuuden periminen mahdollista takautuvasta eläkkeestä SED:n kohdassa 5.1.

SED:n kohtaan 6. määritellään takautuvaa eläkettä koskevat tiedot.

Jos eläkelaitos vastaa, että eläkkeen periminen takautuvasta eläkkeestä ei ole mahdollista, R_BUC_01 päättyy tähän.

Takautuvien erien vähentämistä koskeva päätös (R003 SED)

Jos eläkelaitos ilmoittaa, että liikamaksun periminen takautuvasta eläkkestä on mahdollista, toisen EU-maan laitos lähettää R003 SED:n (Takautuvien/maksussa olevien erien vähennystä koskeva päätös), jolla se ilmoittaa, hyväksyykö se Suomen eläkelaitoksen R002 SED:llä ilmoittaman ehdotuksen etuuksien vähentämisestä takautuvasta eläkkeestä.

Maksuilmoitus (R004 SED)

Kun eläkelaitos on maksamassa toisen EU-maan laitokselle erää, jonka se on perinyt takautuvasta eläkkeestä, se lähettää myös SED:n R004 (Maksuilmoitus).

R004 SED:n kohdassa 5 yksilöidään kaikki maksuu liittyvät tiedot, kuten

  • maksun syy
  • maksun laji
  • määrä ja
  • tilisiirrossa käytettävä maksuviite.

R004 SED:n kohdassa 5.1.2.1. (Maksun laji) ilmoitetaan, onko kysymys

  • koko määrää koskeva maksusta
  • osittaisesta maksusta
  • maksuerästä tai
  • viimeisestä maksuerästä.

Kun eläkelaitos ilmoittaa maksuilmoituksella (R004), että kyse on koko määrää koskevasta maksusta tai viimeisesä maksuerästä, R_BUC_01 päättyy.

Toisen EU-maan laitos perii liikaa maksettua eläkettä takautuvista eläke-eristä ja aloittaa R_BUC_02:n

BUC käynnistyy SED:llä R005 (Takautuvista eristä tehtäviä vähennyksiä koskeva pyyntö). Toisen EU-maan laitos voi lähettää SED:n

  • väliaikaisena tai
  • lopullisena.

Pyynnön tyyppi (väliaikainen/lopullinen), määritellään SED:n kohdassa 3

Jos kyseessä on väliaikainen R005 SED toisesta EU-maasta, kohdassa 5 ei ole vielä yksilöitynä tietoja takautuvasta ajanjaksosta. Toisen EU-maan laitoksen tulee lähettää uudelleen R005 lopullisena, kun Suomen eläkelaitos on vastannut R006 SED:llä, että regressi takautuvista eristä on mahdollinen.

Jos kyseessä on lopullinen R005 SED toisesta EU-maasta, kohdassa 5 tulee yksilöidä takautuva ajanjakso, jolta liikamaksua on syntynyt ja liikamaksun määrä.

Määräaika eläkkeen regressivaatimukselle on 2 kuukautta

Kun liikaa eläkettä maksanut toisen EU-maan laitos on saanut tiedon Suomen takautuvasta eläkkeestä, sen on 2 kuukauden kuluessa ilmoitettava liikaa maksamansa määrä eläkkeen takautuvasti myöntäneelle eläkelaitokselle. Jos takautuvan eläkkeen myöntävä eläkelaitos ei saa ilmoitusta 2 kuukauden määräajassa, sen tulee maksaa takautuva eläke eläkkeenhakijalle.

Vastaus perintäpyyntöön (R006 SED)

R005 on lähetetty väliaikaisena

Jos toisen EU-maan laitos on lähettänyt R005 SED:n väliaikaisena, eläkelaitos vastaa siihen SED:llä R006 (Takautuvia eriä koskeva vastaus).

Jos eläkelaitos vastaa, että perintä ei ole mahdollista, R_BUC_02 päättyy tähän.

R006 SED:lle täytetään kohdassa 3 tiedot takautuvasta eläkkeestä. Kohdassa yksilöidään, onko oikeus vastaavaan etuuteen (kyllä/ei). Jos on oikeus vastaavaan etuuteen, tulee vastata, onko takautuva etuus jo maksettu vai ei.

Jos takautuvia eriä ei ole vielä maksettu, yksilöidään

  • takautuvien erien kausi
  • takautuvien erien määrä.

Jos eläkelaitos vastaa R006 SED:llä, että eläkkeen liikamaksun periminen takautuvasta eläkkeestä mahdollista, toisen EU-maan laitoksen tulee lähettää lopullinen R005 SED 2 kuukauden määräajassa laskettuna R006 SED:n saapumisesta.

Jos toisen EU-maan laitos ei lähetä lopullista R005 SED:iä 2 kuukauden määräajassa, eläkelaitos sulkee tapauksen ja lähettää tästä tiedon hallinnollisella SED:llä X001 (BUC:n sulkemissanoma).

R005 on lähetetty lopullisena

Jos toinen EU-maa on lähettänyt R005 SED:n suoraan lopullisena, myös tähän eläkelaitos lähettää vastauksen R006 SED:llä ja yksilöi kohtaan 3 vastaavat tiedot kuin jos R005 olisi lähetetty väliaikaisena. Jos eläkelaitos vastaa, että perintä ei ole mahdollista, R_BUC_02 päättyy tähän.

Maksuilmoitus (R004 SED)

Kun eläkelaitos on maksanut takautuvaa eläkettä toisen EU-maan laitokselle, eläkelaitos lähettää SED:n R004 (Maksuilmoitus).

R004 SED:n kohdassa 5 ilmoitetaan kaikki maksuun liittyvät tiedot:

  • maksun syy
  • maksun laji
  • maksupäivä
  • määrä
  • valuutta ja
  • tilisiirrossa käytettävä maksuviite.

R004 SED:n kohdassa 5.1.2.1. (Maksun laji) ilmoitetaan, onko kysymys

  • koko määrää koskevasta maksusta
  • osittaisesta maksusta
  • maksuerästä tai
  • viimeisestä maksuerästä.

Kun eläkelaitos on R004 SED:llä ilmoittanut, että kyse on koko määrää koskevasta maksusta tai viimeisestä maksuerästä, R_BUC_02 päättyy.

Toisen EU-maan laitos perii liikaa maksettua eläkettä Suomen maksussa olevasta työeläkkeestä (kuittaaminen)

Jos toisen EU-maan laitos ei saa perittyä liikaa maksettua eläkettä takautuvasta eläkkeestä, se voi pyytää eläkkeen kuittaamista Suomen maksussa olevasta työeläkkeestä.

Kuittausmenettelyyn sovelletaan Suomen kansallisia säännöksiä aiheettomasti maksetun eläkkeen perinnästä kuittaamalla vastaisista eläke-eristä. Muita sosiaalivakuutusetuuksia tai sosiaaliavustusta ei voi kuitata Suomen työeläkkeestä.

Kun Suomen eläkelaitos kuittaa toisen EU-maan pyynnön mukaisesti sen liikaa maksamaa eläkettä Suomen vastaisista eläke-eristä, menettely perustuu toisen EU-maan antamaan takaisinperintäpäätökseen. Suomen eläkelaitos ei anna takaisinperinnästä päätöstä. Kuittaamismenettelystä tulee antaa eläkkeensaajalle valituskelpoinen päätös. Kun päätös kuittausmenettelystä on annettu, kuittaustoimenpiteisiin voidaan ryhtyä heti. Päätöksen lainvoimaiseksi tulemista ei tarvitse odottaa ennen kuittaustoimenpiteiden aloittamista.

Toisen EU-maan laitos aloittaa R_BUC_01:n lähettämällä SED:n R001

BUC käynnistyy SED:llä R001 (Takautuvista/maksussa olevista eristä tehtäviä vähennyksiä koskeva pyyntö). SED 001 voidaan lähettää

  • väliaikaisena tai
  • lopullisena.

Pyynnön tyyppi (väliaikainen/lopullinen) määritellään SED:n kohdassa 3. Jos pyyntö lähetetään väliaikaisena, R001 tulee lähettää uudelleen lopullisena, kun eläkelaitos on vastannut, että kuittaaminen on mahdollista.

Jos pyyntö lähetetään lopullisena, toisen EU-maan laitos täyttää kohtaan 5 yksityiskohtaiset tiedot liikamaksusta (mm. syy, määrä ja etuuslaji). Kohdassa 5.5. todetaan, että on kysymyksessä vähentäminen maksussa olevista eristä.

Kohdassa 7 toisen EU-maan laitos ilmoittaa pankkiyhteystiedot.

Vastaus perintäpyyntöön (R002 SED)

Eläkelaitos vastaa perintäpyyntöön R002 SED:llä (Vastaus takautuviin/maksussa oleviin eriin koskevaan pyyntöön) ja ilmoittaa, onko liikaa maksetun eläkkeen periminen mahdollista maksussa olevasta eläkkeestä.

SED:n kohtaan 7. määritellään

  • maksuväli
  • maksukausien määrä ja
  • määrä.

Jos eläkelaitos vastaa, että eläkkeen periminen (kuittaaminen) maksussa olevasta eläkkestä ei ole mahdollista, R_BUC_01 päättyy tähän.

Maksussa olevien erien vähentämistä koskeva päätös (R003 SED)

Jos eläkelaitos ilmoittaa, että liikamaksun kuittaaminen on mahdollista, toisen EU-maan laitos lähettää R003 SED:n (Takautuvien/maksussa olevien erien vähennystä koskeva päätös), jolla se ilmoittaa, hyväksyykö se Suomen eläkelaitoksen R002 SED:llä ilmoittaman ehdotuksen etuuksien vähentämisestä.

Maksuilmoitus (R004 SED)

Kun eläkelaitos on maksanut toisen EU-maan laitokselle maksussa olevasta eläkkeestä perimäänsä summaa, se lähettää myös SED:n R004 (Maksuilmoitus).

R004 SED:n kohdassa 5 yksilöidään kaikki maksuun liittyvät tiedot, kuten

  • maksun syy
  • maksun laji
  • määrä ja
  • tilisiirrossa käytettävä maksuviite.

R004 SED:n kohdassa 5.1.2.1. (Maksun laji) ilmoitetaan, onko kysymys

  • koko määrää koskeva maksusta
  • osittaisesta maksusta
  • maksuerästä tai
  • viimeisestä maksuerästä.

Jos maksettava summa ei kata koko maksussa olevasta eläkkeestä perittäväksi sovittua summaa, eläkelaitos tekee rahansiirron ja lähettää R004 SED:n niin monta kertaa kuin tarpeen, kunnes koko perittäväksi sovittu summa on maksettu toisen EU-maan laitokselle.

Kun eläkelaitos ilmoittaa maksuilmoituksella (R004 SED), että kyseessä on koko määrää koskeva maksu tai viimeinen maksuerä, R_BUC_01 päättyy.

Voit tarkastella tämän asiakirjan sisältöä voimassaoloajan perusteella.

Vaihda voimassaolopäivää.

Valittu voimassaoloaika vaihtuu kaikkiin tämän asiakokonaisuuden (auki olevan sivun) asiakirjoihin.