1.1 Sopimus voimaan 1.2.2017
Kiinan ja Suomen välinen sosiaaliturvasopimus tuli voimaan 1.2.2017. Samaan aikaan tuli sovellettavaksi myös sopimuksen toimeenpanosta tehty sopimus.
Sopimuksen tarkoituksena on ehkäistä sopimusvaltioiden välillä liikkuvien henkilöiden kaksinkertaista vakuuttamista sekä varmistaa eläkkeiden maksaminen Kiinasta Suomeen ja Suomesta Kiinaan. Sopimuksessa ei ole säännöksiä eläkeoikeuksien syntymisestä tai eläkehakemusten välittämisestä maiden välillä. Sopimus on lähtökohtaisesti vakuuttamista koskeva sopimus.
1.2 Sopimuksen piiriin kuuluvien henkilöiden yhdenvertainen kohtelu
Sopimuksen mukaan niitä henkilöitä, joita sopimus koskee, on kohdeltava yhdenvertaisesti sopimusvaltion omien kansalaisten kanssa.
1.3 Vakuuttaminen vain yhdessä maassa – pääsääntönä työntekomaan lainsäädännön soveltaminen
Sopimusvaltiossa työskentelevä henkilö vakuutetaan lähtökohtaisesti vain yhden sopimusmaan lainsäädännön mukaan. Pääsääntönä on, että henkilö vakuutetaan työskentelymaassa.
1.3.1 Poikkeukset työskentelymaan lainsäädännön soveltamiseen
Sopimus sisältää myös säännöksiä, joiden mukaan työntekomaassa vakuuttamisen pääsäännöstä voidaan tiettyjen edellytysten täyttyessä poiketa:
- työnantaja voi lähettää työntekijän toisen jäsenvaltion alueelle, jolloin työntekijä vakuutetaan sopimuksen kattamin osin lähettäjävaltion sosiaaliturvalainsäädännön mukaisesti
- yrittäjät voivat lähettää itsensä toisen sopimusvaltion alueelle, jolloin yrittäjänä tehty työ vakuutetaan sopimuksen kattamin osin lähtövaltion sosiaaliturvalainsäädännön mukaisesti
- valtion virkamiehet vakuutetaan työnantajamaan lainsäädännön mukaisesti
- merimiehet vakuutetaan lähtökohtaisesti siinä sopimusvaltiossa, jonka lipun alla alus kulkee
- lentohenkilökunta vakuutetaan lähtökohtaisesti sen sopimusmaan lainsäädännön perusteella, missä työnantajan päätoimipaikka sijaitsee.
1.4 Eläkkeiden maksaminen Kiinasta Suomeen ja Suomesta Kiinaan
Eläkkeet maksetaan sosiaaliturvasopimuksen perusteella rajoituksetta toisen sopimuspuolen alueelle. Sopimusmaat maksavat eläkkeet kolmannen valtion alueelle samoin edellytyksin kuin sopimusmaan omille kansalaisille.
Suomen työeläkejärjestelmän kannalta sopimuksella ei ole tässä suhteessa merkitystä, sillä Suomen työeläkkeet maksetaan rajoituksetta muihin maihin.
1.5
2.1 Suomen ja Kiinan välinen sosiaaliturvasopimus koskee vain työeläkkeitä ja työttömyysvakuutusta
Sopimus kattaa vain työeläkkeet sekä vakuutusmaksujen osalta työttömyysvakuutuksen. Sopimus ei koske asumisperusteista sosiaaliturvaa eikä lakisääteistä tapaturmavakuutusta. Siten esimerkiksi kansaneläkkeet jäävät sopimuksen ulkopuolelle.
2.1.1 Suomen sosiaaliturvajärjestelmä
Suomen osalta sopimusta sovelletaan
- työeläkejärjestelmän mukaisiin vanhuus-, työkyvyttömyys- ja perhe-eläke-etuuksiin,
- työeläkevakuutusmaksuihin ja
- työttömyysvakuutusmaksuihin.
2.1.2 Kiinan sosiaaliturvajärjestelmä
Kiinan osalta sopimusta sovelletaan
- työntekijöiden perusvanhuusvakuutukseen ja
- työttömyysvakuutusmaksuihin.
2.2 Sopimuksen ulkopuolelle jäävät sosiaaliturvaetuudet
Oikeus etuuksiin, joita Suomen ja Kiinan sosiaaliturvasopimus ei koske, ratkaistaan molempien sopimusmaiden kansallisten lakien perusteella. Työnantaja ja työntekijä voivat myös joutua maksamaan vakuutusmaksuja kahteen maahan niiden etuuksien osalta, joita Suomen ja Kiinan välinen sosiaaliturvasopimus ei koske.
Suomen ja Kiinan sosiaaliturvasopimusta sovelletaan kaikkiin henkilöihin, jotka
- kuuluvat tai ovat kuuluneet sopimuksen kattaman lainsäädännön piiriin joko Kiinassa tai Suomessa sekä
- muihin henkilöihin, jotka johtavat oikeutensa edellä mainituista henkilöistä.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että sopimuksen piiriin kuuluvat myös henkilön edunsaajat.
Voit tarkastella tämän asiakirjan sisältöä voimassaoloajan perusteella.
Vaihda voimassaolopäivää.
Valittu voimassaoloaika vaihtuu kaikkiin tämän asiakokonaisuuden (auki olevan sivun) asiakirjoihin.
Sekä työntekijöihin ja yrittäjiin sovelletaan lähtökohtaisesti työntekomaan lainsäädäntöä (6 artikla).
4.1.1 Työntekijät
Kiinan sopimuksen pääsääntönä on työskentelymaan lainsäädännön soveltaminen. Jos henkilö täyttää työskentelymaan lainsäädännön edellytykset, henkilö vakuutetaan työskentelymaassa.
Kiinan sopimuksessa ei ole erityissäännöstä kahdessa sopimusmaassa toimivalle työnantajalle työskentelystä.
Esimerkki: pääsäännön mukainen vakuuttaminen
Henkilö A solmii työsopimuksen kiinalaisen työnantajan kanssa ja lähtee Kiinaan kahdeksi vuodeksi työskentelemään paikalliseen yritykseen. Henkilöön A sovelletaan Kiinan lainsäädäntöä. Työeläkevakuutusmaksuja ei näin ollen makseta Suomeen.
Esimerkki: henkilöllä on kaksi työnantajaa
Henkilöllä B on kaksi työnantajaa, joista toinen toimii Kiinassa ja toinen Suomessa. Henkilö työskentelee joka toinen kuukausi Kiinassa kiinalaiselle työnantajalle ja joka toinen kuukausi Suomessa suomalaiselle työnantajalle. Henkilöön B sovelletaan Kiinan lainsäädäntöä Kiinassa tapahtuvan työskentelyn osalta ja Suomen lainsäädäntöä Suomessa tapahtuvan työskentelyn osalta.
Esimerkki: virkamies on kohdemaassaan lisäksi työsuhteessa
Henkilö C lähtee Kiinaan Suomen valtion lähettämänä virkamiehenä. Henkilö C vakuutetaan Suomessa tämän työskentelyn osalta. Henkilö C ottaa lisäksi vastaan osa-aikaisen työn Kiinassa paikallisesta yliopistosta. Henkilö C vakuutetaan tämän osa-aikaisen työn osalta Kiinan lainsäädännön mukaisesti.
4.1.2 Yrittäjät
Myös yrittäjien osalta pääsääntönä on sen sopimusmaan lainsäädännön soveltaminen, jossa yrittäjätoimintaa harjoitetaan. Jos yrittäjä täyttää sopimusmaan lainsäädännön edellytykset, yrittäjätoiminta vakuutetaan työskentelymaassa.
Voit tarkastella tämän asiakirjan sisältöä voimassaoloajan perusteella.
Vaihda voimassaolopäivää.
Valittu voimassaoloaika vaihtuu kaikkiin tämän asiakokonaisuuden (auki olevan sivun) asiakirjoihin.
4.2.1 Työntekijä voidaan lähettää toisen sopimusmaan alueelle enintään 5 vuodeksi
Tärkein poikkeus työskentelymaassa vakuuttamisen pääsäännöstä koskee lähetettyjä työntekijöitä.
Työntekijä, joka
- on työsuhteessa sopimusmaan alueella toimivaan työnantajaan, jolla on toimipaikka tässä valtiossa,
- kuuluu sopimusmaan sosiaaliturvalainsäädännön piiriin ja
- lähetetään toiseen sopimusmaahan tekemään työtä tälle työnantajalle enintään 5 vuodeksi
kuuluu tämän työskentelyn osalta lähtömaansa lainsäädännön piiriin (7.1 artikla).
Esimerkki: Kiinaan lähetetty työntekijä
Suomessa toimiva tietotekniikkayritys N lähettää henkilön A Kiinan sivukonttoriin 5 vuodeksi. Henkilö on työskennellyt ennen komennustaan Suomessa ja kuuluu Suomen sosiaaliturvaan. Eläketurvakeskus myöntää henkilölle A lähetetyn työntekijän todistuksen työnantajan hakemuksen perusteella. Henkilö vakuutetaan Suomen työeläkejärjestelmässä.
Asumisperusteisen sosiaaliturvan ja perheenjäsenten osalta henkilö A on yhteydessä Kelaan.
4.2.1.1 Pidennys lähettämisaikaan
Kiinan sopimuksessa on määräys, jonka mukaan sopimusmaiden toimivaltaiset viranomaiset tai toimivaltaiset laitokset voivat keskenään sopia komennusajan pidentämisestä jos työskentely kestää kauemmin kuin 5 vuotta (7.3 artikla).
4.2.1.2 Todistus Suomen sosiaaliturvaan kuulumisesta
Edellytyksenä lähettämiselle on, että Eläketurvakeskuksesta haetaan FI/CN 1 todistusta Suomen sosiaaliturvan soveltamisesta. Lähetetyn työntekijän todistuksella osoitetaan kuuluminen Suomen sosiaaliturvaan sopimuksen piiriin kuuluvien sosiaaliturvan alojen osalta.
Todistuksella vapautuu Kiinassa
- peruusvanhuuseläkkeen maksuista sekä
- työttömyysvakuutusmaksuista.
Kiinan yhteyselin antaa vastaavasti Kiinasta Suomeen lähetetyille työntekijöille todistuksen CN/FI 1 kuulumisesta Kiinan sosiaaliturvaan sopimuksen kattamin osin.
Asumisperusteisen sosiaaliturvan osalta henkilön on oltava yhteydessä Kelaan.
Voit tarkastella tämän asiakirjan sisältöä voimassaoloajan perusteella.
Vaihda voimassaolopäivää.
Valittu voimassaoloaika vaihtuu kaikkiin tämän asiakokonaisuuden (auki olevan sivun) asiakirjoihin.
4.3.1 Yrittäjä voi kuulua lähtömaansa sosiaaliturvaan enintään 5 vuotta
Myös yrittäjien kohdalla pääsääntönä on työskentelymaassa vakuuttaminen. Jos yrittäjä siirtää toimintansa tilapäisesti toiseen sopimusmaahan, edellytyksenä sille, että yrittäjä säilyy lähtövaltionsa sosiaaliturvalainsäädännön piirissä on, että yrittäjä
- harjoittaa tavallisesti yrittäjätoimintaa lähtövaltiossa ja
- siirtää tilapäisesti, enintään 5 vuodeksi, toimintansa toiseen sopimusmaahan (7.2 artikla).
Yrittäjää, joka ei ole vakuuttanut Suomessa työskentelyään 4 kuukautta YEL:n mukaisesti, ei lähtökohtaisesti voida pitää tavallisesti Suomessa työskentelevänä.
4.3.2 Pidennys lähettämisaikaan
Kiinan sopimuksessa on määräys, jonka mukaan sopimusmaiden toimivaltaiset viranomaiset tai toimivaltaiset laitokset voivat keskenään sopia komennusajan pidentämisestä jos työskentely kestää kauemmin kuin 5 vuotta (7.3 artikla).
4.3.2.1 Todistus Suomen sosiaaliturvaan kuulumisesta
Edellytyksenä Suomen sosiaaliturvaan kuulumiselle Kiinassa työskentelyn aikana on, että yrittäjä hakee FI/CN 1 -todistusta Suomen sosiaaliturvan soveltamisesta. Todistusta haetaan Eläketurvakeskukselta. Todistusta tulisi hakea ennen yrittäjätoiminnan siirtämistä Kiinaan.
Eläketurvakeskuksen myöntämällä todistuksella osoitetaan kuuluminen Suomen lainsäädännön piiriin sopimukseen kuuluvien sosiaaliturvan aloilla. Todistuksella vapautuu Kiinassa
- perusvanhuuseläkkeen maksuista ja
- työttömyysvakuutusmaksuista
Kiinan yhteyselin antaa vastaavasti Kiinasta Suomeen lähetetyille yrittäjille todistuksen CN/FI 1 kuulumisesta Kiinan sosiaaliturvaan.
Asumisperusteisen sosiaaliturvan osalta yrittäjän on oltava yhteydessä Kelaan.
Voit tarkastella tämän asiakirjan sisältöä voimassaoloajan perusteella.
Vaihda voimassaolopäivää.
Valittu voimassaoloaika vaihtuu kaikkiin tämän asiakokonaisuuden (auki olevan sivun) asiakirjoihin.
Suomen ja Kiinan välisessä sosiaaliturvasopimuksessa ei ole varsinaisesti apurahansaajia koskevia säännöksiä. Apurahansaajiin sovelletaan sopimuksen yrittäjiä koskevia säännöksiä.
Pääsääntönä on, kuten yrittäjienkin kohdalla, sen sopimusmaan lainsäädännön soveltaminen, jossa toimintaa harjoitetaan (6 artikla).
4.4.1 Apurahansaajien lähettäminen
Apurahansaaja voi kuulua Suomen sosiaaliturvaan niissä tapauksissa, jossa apurahansaaja lähtee suomalaisella apurahalla työskentelemään tilapäisesti Kiinaan.
Apurahansaaja, joka
- lähtee Kiinaan työskentelemään suomalaisella apurahalla enintään 5 vuodeksi,
- vakuuttaa itsensä MYEL-vakuutuksessa ja
- on kuulunut Suomen sosiaaliturvaan ennen apurahatyöskentelyn aloittamista Kiinassa
voidaan vakuuttaa Suomessa ikään kuin hän työskentelisi ja asuisi Suomessa. Vakuuttaminen edellyttää Eläketurvakeskuksen antamaa todistusta FI/CN 1 siitä, että henkilö kuuluu Suomen lainsäädännön piiriin.
Voit tarkastella tämän asiakirjan sisältöä voimassaoloajan perusteella.
Vaihda voimassaolopäivää.
Valittu voimassaoloaika vaihtuu kaikkiin tämän asiakokonaisuuden (auki olevan sivun) asiakirjoihin.
4.5.1 Virkamiehet kuuluvat heidät palkanneen hallinnon lainsäädännön alaisuuteen
Virkamiehet ja vastaava henkilöstö kuuluvat sen sopimusvaltion lainsäädännön alaisuuteen, jonka hallinnon palveluksessa virkamies on.
Kiinan sopimus ei vaikuta diplomaattisia tai konsulisuhteita koskevan Wienin yleissopimuksen soveltamiseen.
4.5.2 Virkamiehet ja virkamiehenä pidettävät henkilöt
Kiinan sopimus koskee valtion virkamiehiä. Varsinaiset virkamiehet eli henkilöt, jotka ovat virkasuhteessa, vakuutetaan poikkeuksetta heidät palkanneen hallinnon lainsäädännön mukaan.
Virkamiehenä pidettävä henkilö on henkilö, joka on työsuhteessa valtioon. Virkamiehinä pidettävien henkilöiden osalta edellytys on, että tällainen henkilö on kuulunut Suomen sosiaaliturvaan vähintään 1 kuukauden ajan ennen ulkomailla työskentelyä.
Valtiotyönantajana pidetään ministeriöiden lisäksi valtion virastoja, laitoksia ja liikelaitoksia sekä diplomaatti- ja konsuliedustustoja.
9.2 artiklan mukaisille virkamihille ei tarvitse hakea FI/CN 1 -todistusta, mutta se annetaan hakemuksesta.
Eläketurvakeskus antaa hakemuksesta todistuksen Suomen sosiaaliturvalainsäädännön soveltamisesta virkamiehille. Virkamiehen perheenjäsenten on oltava yhteydessä Kelaan.
Muut virkamiehet kuin valtion virkamiehet (esim. kunnan työntekijät) voidaan vakuuttaa Suomessa Kiinassa työskentelyn ajalla, jos työntekijänä lähettämisen edellytykset täyttyvät. Muille kuin valtion virkamiehille tulee hakea FI/CN 1 -todistusta.
Tarkemmat tiedot
Esimerkki: virkamies on kohdemaassaan lisäksi työsuhteessa
Henkilö C lähtee Kiinaan Suomen valtion lähettämänä virkamiehenä. Henkilö C vakuutetaan Suomessa tämän työskentelyn osalta. Henkilö C ottaa lisäksi vastaan osa-aikaisen työn Kiinassa paikallisesta yliopistosta. Henkilö C vakuutetaan tämän osa-aikaisen työn osalta Kiinan lainsäädännön mukaisesti.
Voit tarkastella tämän asiakirjan sisältöä voimassaoloajan perusteella.
Vaihda voimassaolopäivää.
Valittu voimassaoloaika vaihtuu kaikkiin tämän asiakokonaisuuden (auki olevan sivun) asiakirjoihin.
Merenkulkijoihin sovelletaan lippuvaltiosääntöä. Lippuvaltiosäännön mukaan laivalla työskentelevään sovelletaan sen sopimusmaan lainsäädäntöä, jonka lipun alla alus kulkee (8.1 artikla).
Kuitenkin henkilöön, joka
- asuu tavallisesti toisen sopimusvaltion alueella ja
- lähetetään työhön toisen sopimusvaltion lipun alla kulkevalle merenkulkualukselle
sovelletaan asuinvaltion lainsäädäntöä(8.1 artikla).
Suomesta Kiinan lipun alle lähetetylle henkilölle tulee hakea FI/CN 1 -todistusta. Henkilön lähettävällä työnantajalla tulee olla kotipaikka Suomessa.
Voit tarkastella tämän asiakirjan sisältöä voimassaoloajan perusteella.
Vaihda voimassaolopäivää.
Valittu voimassaoloaika vaihtuu kaikkiin tämän asiakokonaisuuden (auki olevan sivun) asiakirjoihin.
Muutokset edelliseen versioon
Tarkennettu todistuksen hakemismenettelyä
Ilma-aluksen lentohenkilöstön jäsen vakuutetaan työskentelynsä osalta siinä sopimusvaltiossa, jonka alueella työnantajan päätoimipaikka sijaitsee (8.2 artikla).
Jos yrityksellä on sivuliike toisen sopimusvaltion alueella, vakuutetaan sivuliikkeen palveluksessa oleva henkilö siinä sopimusvaltiossa, jossa sivuliike sijaitsee (8.2 artikla).
Lentohenkilöstöön kuuluvaksi katsotaan sekä ohjaamomiehistö että matkustamomiehistö.
Todistusta FI/CH 1 ei tarvitse erikseen hakea lentohenkilökunnalle, mutta se voidaan tarvittaessa antaa hakemuksesta.
Voit tarkastella tämän asiakirjan sisältöä voimassaoloajan perusteella.
Vaihda voimassaolopäivää.
Valittu voimassaoloaika vaihtuu kaikkiin tämän asiakokonaisuuden (auki olevan sivun) asiakirjoihin.
4.8.1 Poikkeukset sovellettavaa lainsäädäntöä koskeviin määräyksiin
Suomen ja Kiinan toimivaltaiset viranomaiset tai toimivaltaiset laitokset voivat sopia poikkeuksista kaikkiin sovellettavaa lainsäädäntöä koskeviin määräyksiin. Suomessa toimivaltainen viranomainen on sosiaali- ja terveysministeriö. Toimivaltainen laitos on Eläketurvakeskus.
Suomen ja Kiinan välisessä sosiaaliturvasopimuksessa on erikseen säännös työntekijän ja yrittäjän yli 5 vuoden komennusajan pidennyksiä varten (7.3 artikla). Sitä vastoin 10 artiklan nojalla voidaan poiketa kaikista sovellettavaa lainsäädäntöä koskevista säännöksistä.
Poikkeuslupa edellyttää
- molempien sopimusmaiden,
- työnantajan ja
- työntekijän
suostumusta poikkeuslupaan.
4.8.2 Poikkeusluvan hakeminen
Poikkeuslupaa haetaan Eläketurvakeskukselta sähköisellä hakemuksella. Jos poikkeusluvan edellytykset täyttyvät, Eläketurvakeskus myöntää poikkeuslupaa hakeneelle todistuksen siitä, että henkilöön sovelletaan Suomen sosiaaliturvalainsäädäntöä.
Voit tarkastella tämän asiakirjan sisältöä voimassaoloajan perusteella.
Vaihda voimassaolopäivää.
Valittu voimassaoloaika vaihtuu kaikkiin tämän asiakokonaisuuden (auki olevan sivun) asiakirjoihin.
Eläketurvakeskus antaa todistuksen FI/CN 1 Suomen lainsäädännön piiriin kuulumisesta
- lähetetyille työntekijöille
- lähetetyille yrittäjille ja apurahansaajille
- virkamiehille
- lentohenkilökunnalle
- lähetetyille merenkulkijoille
- poikkeusluvan saaneille.
Todistusta tulee mahdollisuuksien mukaan hakea ennen ulkomaille työskentelemään lähtemistä. Todistus voidaan antaa hakemuksesta myös jälkikäteen, jos todistuksen myöntämisen edellytykset täyttyvät.
Todistusta haetaan sähköisellä hakemuksella.
Eläketurvakeskus lähettää kopion todistuksesta Kiinan yhteyselimelle. Todistuskopiot lähetetään myös asianomaiseen työeläkelaitokseen, jonka tehtävänä on valvoa, että henkilön eläketurva on järjestetty asianmukaisella tavalla ulkomaan työskentelyn aikana.
Kela saa tiedon Eläketurvakeskuksen myöntämästä todistuksesta sähköisesti. Asumisperusteisen sosiaaliturvan osalta Kiinaan lähtevien on oltava kuitenkin yhteydessä Kelaan. Myös perheenjäsenten on oltava yhteydessä Kelaan.
Voit tarkastella tämän asiakirjan sisältöä voimassaoloajan perusteella.
Vaihda voimassaolopäivää.
Valittu voimassaoloaika vaihtuu kaikkiin tämän asiakokonaisuuden (auki olevan sivun) asiakirjoihin.
5.1 Yhteyselin Suomessa
5.1.1 Eläketurvakeskus
Ulkomaanpalvelujen osasto
FI-00065 ELÄKETURVAKESKUS
Puh. 029 411 2110 (ulkomailta soitettaessa +358 29 411 2110)
Vakuuttaminen: ulkomaanasiat@etk.fi
Eläkeasiat: ulkomaiset.elakeasiat@etk.fi
5.2 Yhteyselin Kiinassa
5.2.1 Social Insurance Administration
Ministry of Human Resources and Social Security
Huangcheng International Center, No. 138 Adningmenwaidajie, Dongcheng
District, Beijing, 100011
The People’s Republic of China
Tel. +86 10 89946773
Fax. +86 10 889946770
Kiinan ja Suomen toimivaltaiset viranomaiset
- ilmoittavat toisilleen kaikista toimenpiteistä, joihin on ryhdytty tämän sopimuksen soveltamiseksi ja
- ilmoittavat mahdollisimman pian toisilleen kaikista sellaisista muutoksista lainsäädäntöönsä, jotka saattavat vaikuttaa tämän sopimuksen soveltamiseen.
Sopimusmaiden toimivaltaiset viranomaiset, laitokset ja yhteyselimet avustavat toisiaan tämän sopimuksen alaan kuuluvissa tehtävissä aivan kuin panisivat toimeen omaa kansallista lainsäädäntöään.
Sopimusmaiden yhteyselimet käyttävät keskinäisessä yhteydenpidossaan englantia.
6.1 Sopimusmaiden viranomaisten välisen avun maksuttomuus
Sopimusmaiden toimivaltaisten viranomaisten, laitosten ja yhteyselinten toisilleen antama apu on lähtökohtaisesti maksutonta.
6.2 Asiakirjojen vastavuoroinen tunnustaminen
Asiakirjat ja todistukset, joita käytetään sopimuksen soveltamisessa, eivät tarvitse diplomaatti- tai konsuliviranomaisten vahvistamista.
Asiakirjojen maksujen osalta noudatetaan samanlaisia menettelytapoja kuin kansallisesti. Jos sopimusmaan lainsäädännössä viranomaisille ja vakuutuselimille jätettävät asiakirjat on vapautettu kokonaan tai osittain veroista, leimaveroista tai rekisteröinti- tai kirjausmaksuista, nämä vapautukset koskevat myös toisen sopimusmaan viranomaisille jätettäviä asiakirjoja.
6.3 Salassapitosäännökset
Toisesta sopimusmaasta saatuun yksilöä koskevaan tietoon sovelletaan kansallisia tietosuoja- ja salassapitosäännöksiä. Sosiaaliturvasopimuksen mukaisesti saatuja tietoja saa käyttää yksinomaan sopimuksen toimeenpanemiseksi ja sen lainsäädännön soveltamiseen, jota tämä sopimus koskee.
Suomen ja Kiinan välistä sosiaaliturvasopimusta sovelletaan niillä alueilla, joita Kiinan sosiaalivakuutuslaki ja muut asiaankuuluvat lait ja määräykset koskevat.
Sopimusta ei sovelleta Hongkongissa, Taiwanissa tai Macaossa.
Muutokset edelliseen versioon
Tarkennettu ohjeita valtiotyönantajana pidettävien tajohen ja muiden kuin valtion virkamiesten osalta