Tiivistelmä päätöksen sisällöstä
Eläkelaitos voi lakkauttaa osa-aikaeläkkeen takautuvasti, jos eläkkeensaajan tulot ovat muuttuneet siten, että osa-aikaeläkkeen saamisen edellytykset eivät täyty. Eläkelaitos voi edelleen lakkauttaessaan osa-aikaeläkkeen takautuvasti myöntää sen entisin perustein ilman uutta hakemusta uudelleen siitä ajankohdasta alkaen, jona eläkkeen saamisen edellytykset ovat jälleen täyttyneet, kun eläke on ollut lakkautettuna enintään kuusi kuukautta.
Esitiedot
Eläkelaitos myönsi A:lle osa-aikaeläkkeen 1.8.1999 alkaen. Sittemmin kävi ilmi, että vuonna 2000 ja 2001 A:n ansiot osa-aikatyössä ylittivät useana kuukautena osa-aikaeläkkeen suorittamisen edellytyksenä olevan ansiorajan. Tämän vuoksi eläkelaitos lakkautti A:n osa-aikaeläkkeen maalis-, touko-, kesä- ja heinäkuulta vuonna 2001 ja helmi-, maalis-, kesä- ja heinäkuulta vuonna 2002.
A haki eläkelaitoksen päätökseen muutosta eläkelautakunnalta ja vaati, että osa-aikaeläke tulisi suorittaa normaalisti vuosina 2001 ja 2002. A perusteli vaatimustaan muun muassa sillä, että hän oli ilmoittanut vuosittain ansionsa eläkelaitokselle, ja eläkelaitos oli saanut verottajalta vuosiansiotiedot. A:n mukaan ansioiden laskenta tulisi tehdä vuositasolla eikä kuukausikohtaisesti. Koska työnantaja päätti ylimääräisten bonusten maksuajankohdan, kuukausikohtaisia ylityksiä tapahtui. Vuodelta 2001 A ilmoitti voivansa hyväksyä ylityksen vain vuositasolla laskettuna, koska hän ei voinut jakaa bonuksia ja lomarahoja kuukausittain tasan. Vuoden 2002 osalta A oli luullut asian olevan kunnossa, koska hän ei ollut saanut eläkelaitokselta selvitystä edellisen vuoden ylitysten vaikutuksesta eläkkeeseen.
Eläkelautakunnan ratkaisu
Eläkelautakunta kumosi eläkelaitoksen antaman päätöksen ja palautti asian uudelleen käsiteltäväksi.
Eläkelautakunnan perustelut
Koska osa-aikaeläkkeen saaja oli edelleen osa-aikatyössä ja sai palkkaa, oli kysymyksessä osa-aikaeläkkeen tarkistustilanne. Koska A:n osa-aikatyön ansiot olivat ainakin vuodesta 2001 alkaen olleet yli 70 prosenttia kokoaikatyön vakiintuneesta ansiotulosta, eläkelaitoksella olisi ollut oikeus lakkauttaa A:n osa-aikaeläke. Kun osa-aikaeläke oli lakkautettu, sitä ei voi eläkelautakunnan päätöksen mukaan lain perusteella saada automaattisesti uudelleen ilman hakemusta tai entisin perustein. Koska A:n osa-aikaeläke on jatkunut heinäkuun 2001 ja joulukuun 2002 jälkeenkin, ei kysymyksessä ole lain tarkoittama osa-aikaeläkkeen lakkauttaminen. Tämän vuoksi eläkelautakunta oli katsonut, että eläkelaitoksen antama päätös ei ollut lainmukainen.
Muutoksenhaku vakuutusoikeudessa
Eläkelaitos haki muutosta eläkelautakunnan päätökseen ja vaati päätöksen kumoamista ja asian jättämistä eläkelaitoksen päätöksen varaan.
Eläkelaitos perusteli valitustaan muun muassa sillä, ettei työeläkelainsäädännössä kielletä osa-aikaeläkkeen lakkauttamista määräajaksi tai määritellä lakkautuksen kestoa eikä myöskään määritellä sitä, miten lakkautetun osa-aikaeläkkeen saa uudelleen maksuun. Maksun uudelleen aloittaminen ei myöskään edellytä eläkehakemuksen tekemistä. Osa-aikaeläkkeen takautuva lakkauttaminen on vakiintuneen käytännön mukaista.
Vakuutusoikeuden ratkaisu
Eläkelautakunnan päätös kumottiin ja osa-aikaeläkkeen lakkauttamista koskeva asia jätettiin eläkelaitoksen päätöksen varaan.
Vakuutusoikeuden perustelut
Työntekijäin eläkelain (TEL) 4 f §:n 1 momentin 7 kohdan mukaan oikeus saada osa-aikaeläkettä on osa-aikatyöhön siirtyneellä henkilöllä edellyttäen muun muassa, että hänen ansiotulonsa on vähentynyt siten, että hänen osa-aikatyöstään saamansa ansiotulo on vähentynyt 35 ja enintään 70 prosenttia hänen aikaisemman kokoaikatyönsä ansioista. TEL 4 g §:n 2 momentin mukaan osa-aikaeläke lakkautetaan, jos työntekijä ei enää täytä TEL 4 f §:ssä säädettyjä eläkkeen saamisen edellytyksiä. Laissa ei ole muulla tavoin säädetty, mistä ajankohdasta osa-aikaeläke tulisi lakkauttaa. Takautuvaa lakkauttamista ei ole siten kielletty, mutta laissa on määritelty, millaisten olosuhteiden vallitessa henkilöllä on oikeus osa-aikaeläkkeeseen. Sosiaalivakuutusetuuksia koskevan vakiintuneen käytännön (vakuutusoikeuden 26.5.2004 antama päätös dnro 2736/2003/1569 ja vakuutusoikeuden 16.12.2004 antama päätös dnro 3418/2003/4032) perusteella, kun kysymys on ollut ansioiden vaikutuksesta sosiaalietuuteen eikä ansioista ole saatu ajantasaista tietoa, etuus on voitu lakkauttaa takautuvasti, jos myöhemmin on käynyt ilmi, että etuudensaajan tulot ovat etuuden myöntämispäätöksen antamisen jälkeen nousseet suuremmiksi kuin ne päätöksen antoaikaan ovat olleet, jos laissa ei ole asiaa koskevaa nimenomaista säännöstä. Lakkauttaminen on mahdollista niiltä kalenterikuukausilta, joilta eläkeoikeutta ei ole säädettyjen rajojen alittamisen tai ylittämisen vuoksi. A:n oikeus osa-aikaeläkkeeseen on päättynyt, kun hänen keskimääräinen osa-aikatyön ansionsa on ylittänyt 70 prosenttia hänen aikaisemman kokoaikatyönsä vakiintuneesta ansiotasosta vuonna 2001 maalis-, touko-, kesä- ja heinäkuulta sekä vuonna 2002 helmi-, maalis-, kesä-, heinä- ja joulukuulta. Eläkelaitos on siksi voinut lakkauttaa valittajan osa-aikaeläkkeen hänen tulojensa muututtua edellä mainituilta kuukausilta.
TEL 4 g §:n 3 momentin mukaan lakkautettu osa-aikaeläke voidaan myöntää entisin perustein ilman uutta hakemusta, kun eläke on ollut lakkautettuna enintään kuusi kuukautta. A:n eläke on ollut yhdenjaksoisesti lakkautettuna pisimmillään touko- heinäkuulta 2001 eli kolmelta kuukaudelta. TEL:ssä ei ole säädöksiä siitä, että eläkettä uudelleen myönnettäessä TEL 4 g §:n 3 momentin nojalla edellytettäisiin uutta eläkehakemusta. Näin ollen ja koska eläke on myönnetty entisin perustein, vakuutusoikeus katsoo, että eläkelaitos on voinut lakkauttaessaan osa-aikaeläkkeen takautuvasti myöntää sen ilman uutta hakemusta uudelleen siitä ajankohdasta alkaen, jona eläkkeen saamisen edellytykset ovat jälleen täyttyneet.
Lainkohdat
Työntekijäin eläkelaki 4 f § 1 mom. 7 kohta, 4 g § 2 ja 3 mom.
Osasto
2
Asian aikaisemmat vaiheet:
ETK39745 ja ETK39666
ELK3772/03 ja ELK3771/03