Tiivistelmä päätöksen sisällöstä
Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnan antamaan päätökseen liitettyä valitusosoitusta ei pidetty puutteellisena, vaikka siitä puuttui maininta mahdollisuudesta toimittaa vakuutusoikeudelle osoitettu valitus vakuutuslaitokselle sähköisesti. Valitus jätettiin myöhään tehtynä tutkimatta.
Esitiedot
Vakuutuslaitos oli 27.11.2006 antamallaan päätöksellä hylännyt A:n korvaushakemuksen.
Muutoksenhaku tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnassa
Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunta oli 13.9.2007 antamallaan päätöksellä hylännyt A:n valituksen.
Muutoksenhaku vakuutusoikeudessa
A haki muutosta tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnan 13.9.2007 antamaan päätökseen ja vaati tapaturmavakuutuslain mukaisten korvausten myöntämistä.
Vakuutusoikeus varasi 8.2.2008 päivätyllä tiedustelukirjeellä A:lle tilaisuuden antaa selityksensä valituksen myöhästymisen johdosta.
A antoi selityksensä ja kertoi, että hän oli ollut sairaana koko syksyn 2007 ajan. Hänellä oli ollut monenlaista pohdittavaa ja tämän asian hoitaminen yksinkertaisesti oli unohtunut. A:n mukaan hän oli aivan viime hetkessä päättänyt laittaa paperit tulemaan.
Vakuutusoikeuden ratkaisu
Valitus jätettiin myöhään tehtynä tutkimatta.
Äänestysratkaisu (11 – 3).
Vakuutusoikeuden perustelut
Vakuutusoikeus on viran puolesta tutkinut tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnan 13.9.2007 antamaan valituksenalaiseen päätökseen liitetyn valitusosoituksen oikeellisuuden. Mainittuun päätökseen liitetyssä valitusosoituksessa ei ole mainintaa siitä, että valitus voidaan toimittaa vakuutuslaitokselle myös sähköisesti, eikä siinä ole vakuutuslaitoksen sähköpostiosoitetta.
Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnassa sovellettavan hallintolainkäyttölain 14 §:n mukaan päätökseen, josta saa valittaa, on liitettävä valitusosoitus. Valitusosoituksessa on mainittava valitusviranomainen ja viranomainen, jolle valituskirjelmä on toimitettava sekä valitusaika ja mistä se lasketaan. Valitusosoituksessa on selostettava säännökset valituskirjelmän sisällöstä ja liitteistä sekä valituksen perille toimittamisesta.
Sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 5 §:n 1 momentin mukaan viranomaisen, jolla on tarvittavat tekniset, taloudelliset ja muut valmiudet, on niiden rajoissa tarjottava kaikille mahdollisuus lähettää ilmoittamaansa sähköiseen osoitteeseen tai määriteltyyn laitteeseen viesti asian vireille saattamiseksi tai käsittelemiseksi. Tällöin on lisäksi kaikille tarjottava mahdollisuus lähettää sähköisesti viranomaiselle sille toimitettavaksi säädettyjä tai määrättyjä ilmoituksia, sen pyytämiä selvityksiä tai muita vastaavia asiakirjoja taikka muita viestejä.
Viimeksi mainitun lain 5 §:n 3 momentissa todetaan muun muassa, että viranomaisen on lisäksi varmistettava riittävä tietoturvallisuus asioinnissa ja viranomaisten keskinäisessä tietojenvaihdossa.
Sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain 7 §:n 2 momentin mukaan, jos oikaisuvaatimus tai valitus voidaan tehdä viranomaiselle myös sähköisesti, tällainen yhteystieto on ilmoitettava oikaisuvaatimus- tai valitusosoituksessa.
Sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain esitöiden (HE 17/2002) mukaan viranomaisen asiointipalvelujen järjestämisvelvoite säädettäisiin suhteellisena ottaen huomioon viranomaisen käytettävissä olevat tiedolliset, taidolliset ja taloudelliset voimavarat. Ehdotonta sähköisten asiointipalveluiden velvoitetta ei voida säätää, koska lain soveltamisala on laaja ja viranomaisten resurssit vaihtelevat.
Vakuutusoikeus toteaa, että laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa asettaa viranomaiselle velvollisuuden pyrkiä tarjoamaan mahdollisuus sähköiseen asiointiin, mutta ei ehdotonta velvoitetta. Viranomaisella on oikeus harkita, missä laajuudessa se tarjoaa mahdollisuuden sähköiseen asiointiin.
Edellä mainituin perustein vakuutusoikeus katsoo, että tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnan valituksenalaiseen päätökseen liitetty valitusosoitus ei ole puutteellinen eikä virheellinen.
Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnan 13.9.2007 antama päätös on 25.9.2007 postitettu A:n ilmoittamaan osoitteeseen. Koska muuta ei ole näytetty, A:n on katsottava saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä viimeksi mainitun päivän jälkeen eli 2.10.2007. Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnan päätökseen liitetyn valitusosoituksen mukaan valituskirjelmä olisi pitänyt toimittaa asianomaiselle vakuutuslaitokselle viimeistään 30 päivänä 2.10.2007 jälkeen eli 1.11.2007. Valituskirjelmä on kuitenkin saapunut vakuutuslaitokselle säädetyn määräajan jälkeen 2.11.2007. Myöhästymiseen ei voida myöskään katsoa olleen laissa tarkoitettuja painavia syitä.
Ratkaisusta eri mieltä olevien jäsenten lausunto:
Kun kysymys on siitä, onko valitus tehty määräajassa, on valitusosoituksen oikeellisuus tutkittava viran puolesta. Tässä tapauksessa valitusosoituksesta puuttuu sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa annetun lain (13/2003) 7 §:ssä edellytetty maininta siitä, että valitus voidaan tehdä myös sähköisesti. Ottaen myös huomioon korkeimman hallinto-oikeuden ratkaisusta KHO 2007:58 ilmenevä kanta valitusosoituksen virheellisyydestä tällaisessa tapauksessa ja se, että tiedon puuttuminen on voinut vaikuttaa valituksen saapumisen viivästymiseen, tutkin valituksen.
Osasto
1
Äänestys
11 – 3
Päätös on lainvoimainen