Tiivistelmä päätöksen sisällöstä
A, joka oli viimeksi työskennellyt kunnallisessa palvelussuhteessa ajalla 1.8.2005 – 31.3.2006, haki työttömyyseläkettä.
A:lla ei ollut oikeutta työttömyyseläkkeeseen, koska hänelle ei ollut karttunut ennen eläketapahtumaa välittömästi edeltäneiden 15 kalenterivuoden aikana työeläkelakien mukaista eläkettä vähintään viideltä vuodelta. A:n ansiotulot otettiin huomioon erikseen kalenterivuonna 2005 ja 2006.
Esitiedot
A haki työttömyyseläkettä eläkelaitokselle 7.9.2007 saapuneella hakemuksella.
Eläkelaitoksen ratkaisu 12.9.2007
A:n hakemus hylättiin.
Eläkelaitoksen perustelut
Oikeus saada työttömyyseläkettä edellyttää 60 vuotta täyttäneeltä, pitkäaikaisesti työttömältä viranhaltijalta tai työntekijältä muun muassa sitä, että hän on työttömyyseläkkeen eläketapahtumaa välittömästi edeltäneiden 15 kalenterivuoden aikana ansainnut työntekijäin eläkelain 8 §:n 4 momentissa tarkoitettua peruseläkettä tai siihen verrattavaa virka- tai työsuhteeseen taikka yrittäjätoimintaan perustuvaa eläkettä yhteensä vähintään viisi vuotta.
Työttömyyseläkkeen eläketapahtuman katsotaan sattuneen sinä päivänä, jona viranhaltija tai työntekijä täyttää kaikki työttömyyseläkkeen saamisen edellytykset. Eläkelaitos totesi, että A:n eläketapahtumapäivä oli ollut 8.9.2007. Hän oli ansainnut eläkettä 4 vuodelta ja 11 kuukaudelta. Eläkelaitos katsoi, että koska A ei ollut eläketapahtumaa edeltäneiden viidentoista vuoden aikana ansainnut eläkettä yhteensä vähintään viideltä vuodelta, hänellä ei ollut oikeutta työttömyyseläkkeeseen.
Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnan ratkaisu
Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunta hylkäsi A:n valituksen.
Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnan päätöksen perustelut
Työttömyyseläkkeen saamisen edellytykset eivät ole harkinnanvaraisia. Oikeus saada työttömyyseläkettä edellyttää 60 vuotta täyttäneeltä, pitkäaikaisesti työttömältä viranhaltijalta tai työntekijältä muun muassa sitä, että hän on työttömyyseläkkeen eläketapahtumaa välittömästi edeltäneiden 15 kalenterivuoden aikana ansainnut työntekijäin eläkelain 8 §:n 4 momentissa tarkoitettua peruseläkettä tai siihen verrattavaa virka- tai työsuhteeseen taikka yrittäjätoimintaan perustuvaa eläkettä yhteensä vähintään viisi vuotta (60 kuukautta). Vuoden 2005 alusta lukien hyväksi luettavaa aikaa tarkastellaan ansioiden perusteella siten, että ansiot jaetaan lakisääteisellä rajamäärällä, ja huomioon otetaan vain täydet kuukaudet. Vuonna 2005 rajamäärä on ollut 235,76 euroa ja vuonna 2006 se on ollut 243,79 euroa.
Työttömyyseläkkeen eläketapahtuman katsotaan sattuneen sinä päivänä, jona viranhaltija tai työntekijä täyttää kaikki työttömyyseläkkeen saamisen edellytykset.
A:n eläketapahtumapäivä on 8.9.2007. Työttömyyseläkkeen edellytyksiä määrättäessä A:n 15 kalenterivuoden tarkastelujaksona on aikaväli 1.1.1992 – 31.12.2006. A:lla on tarkastelujakson aikana ollut eläkkeeseen oikeuttavaa yksityisen eläkelain mukaista palvelua 52 kuukautta ja kunnallisen eläkelain mukaista palvelua seitsemän kuukautta, yhteensä 4 vuotta 11 kuukautta eli alle viisi vuotta.
A:lle ei voida myöntää työeläkelakien mukaista työttömyyseläkettä, koska hänellä ei ole ollut riittävästi eläkkeeseen oikeuttavaa aikaa eläketapahtumaa edeltäneiden 15 kalenterivuoden aikana.
Muutoksenhaku vakuutusoikeudessa
A haki muutosta työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnan päätökseen ja vaatii työttömyyseläkkeen myöntämistä.
Vakuutusoikeuden ratkaisu
Työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnan päätöstä ei muutettu. Valitus hylättiin.
Vakuutusoikeuden perustelut
Vakuutusoikeus hyväksyi työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnan päätöksen perustelut. Vakuutusoikeus totesi lisäksi, että työttömyyseläkkeen saamisen edellytykset on määritelty kunnallisen eläkelain (KuEL) 36 §:ssä. KuEL 36 §:n 1 momentin (713/2004) mukaan työttömyyseläkkeen saamisen edellytyksenä on muun muassa, että työttömälle työntekijälle on ennen eläketapahtumaa välittömästi edeltäneiden 15 kalenterivuoden aikana karttunut työeläkelain mukaista eläkettä vähintään viideltä vuodelta; ansioiden perusteella karttumisaikaa otetaan tällöin huomioon siten kuin lyhytaikaisissa työsuhteissa olevien työntekijäin eläkelain (LEL, 134/1962) 4 §:n 4 momentissa säädetään.
LEL 4 §:n 4 momentin (887/2004) mukaan työntekijäin eläkelain (TEL) 4 c §:n 1 momentin 1 kohdassa ja 4 f §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitettu viiden vuoden karttumisaika kuukausina lasketaan tämän lain alaisista työsuhteista saatujen 15 viimeksi kuluneen kalenterivuoden ansiotulojen perusteella jakamalla kalenterivuotena saatujen ansiotulojen määrä TEL 1 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetulla rahamäärällä. Tällöin otetaan huomioon vain täydet kuukaudet, kuitenkin enintään niin monta kuukautta, että ne yhdessä TEL 4 c §:n 1 momentin 1 kohdassa tai 4 f §:n 1 momentin 4 kohdassa tarkoitettujen karttuma-aikojen kanssa ovat 12 kuukautta kalenterivuotta kohden.
TEL 1 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitettu rahamäärä on vuonna 2005 ollut 235,76 euroa ja vuonna 2006 se on ollut 243,79 euroa.
A on viimeksi kuulunut KuEL:n piiriin hänen työskenneltyään ajalla 1.8.2005 – 31.3.2006 omaishoitajana. Tämä palvelussuhde jakaantuu kahdelle eri kalenterivuodelle. A:lle on karttunut ansioita vuodelta 2005 1.168 euroa ja vuodelta 2006 900 euroa.
Vakuutusoikeus katsoi, että koska LEL 4 §:n 4 momentin sanamuodon mukaan viiden vuoden karttumisaika kuukausina lasketaan tämän lain alaisista työsuhteista saatujen 15 viimeksi kuluneen kalenterivuoden ansiotulojen perusteella jakamalla kalenterivuotena saatujen ansiotulojen määrä TEL 1 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetulla rahamäärällä, niin työttömyyseläkkeen edellytyksiä arvioitaessa A:n ansiotulot palvelussuhteesta 1.8.2005 – 31.3.2006 tuli ottaa huomioon kummankin kalenterivuoden osalta erikseen. Kun A:n ansiotulot jaettiin TEL 1 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetulla rahamäärällä, palvelusajaksi saatiin vuoden 2005 osalta 4,95 kuukautta ja vuoden 2006 osalta 3,69 kuukautta. Koska vain täydet kuukaudet otetaan huomioon, niin A:lle voitiin ottaa huomioon ajalta 1.8. – 31.12.2005 neljä kuukautta ja ajalta 1.1. – 31.3.2006 kolme kuukautta eläkkeeseen oikeuttavaa palvelusaikaa.
Näin ollen ja kun otetaan lisäksi huomioon A:lle TEL:n mukaisesta työskentelystä kertyneet 52 kuukautta, hänelle on työttömyyseläkkeen eläketapahtumaa välittömästi edeltäneiden 15 kalenterivuoden aikana karttunut työeläkelakien mukaista eläkettä yhteensä 4 vuodelta 11 kuukaudelta eli alle viideltä vuodelta.
Eri mieltä olleiden vakuutusoikeuden jäsenten lausunto
Oikeus saada työttömyyseläkettä edellyttää 60 vuotta täyttäneeltä, pitkäaikaisesti työttömältä viranhaltijalta tai työntekijältä muun muassa sitä, että hän on työttömyyseläkkeen eläketapahtumaa välittömästi edeltäneiden 15 kalenterivuoden aikana ansainnut työntekijäin eläkelain 8 §:n 4 momentissa tarkoitettua peruseläkettä tai siihen verrattavaa virka- tai työsuhteeseen taikka yrittäjätoimintaan perustuvaa eläkettä yhteensä vähintään viisi vuotta (60 kuukautta).
Vuoden 2005 alusta lukien hyväksi luettavaa aikaa tarkastellaan ansioiden perusteella siten, että ansiot jaetaan lakisääteisellä rajamäärällä, ja huomioon otetaan vain täydet kuukaudet. Vuonna 2005 rajamäärä on ollut 235,76 euroa ja vuonna 2006 se on ollut 243,79 euroa.
Työttömyyseläkkeen eläketapahtuman katsotaan sattuneen sinä päivänä, jona viranhaltija tai työntekijä täyttää kaikki työttömyyseläkkeen saamisen edellytykset.
Työttömyyseläkkeen edellytysten täyttymistä arvioitaessa A:n 15 kalenterivuoden tarkastelujaksona on ollut aikaväli 1.1.1992 – 31.12.2006. Asiassa on riidatonta, että A:lla on kyseisenä tarkastelujaksona ollut eläkkeeseen oikeuttavaa yksityisen eläkelain mukaista palvelua yhteensä 52 kuukautta. Sen lisäksi hänellä on ollut kunnallisen eläkelain mukaista palvelua laskentatavasta riippuen joko seitsemän (7) tai kahdeksan (8) kuukautta. Mikäli A:lla voidaan katsoa olleen kyseistä palvelua kahdeksan kuukautta, ei häneltä olisi tullut evätä työttömyyseläkettä valituksenalaisessa päätöksessä mainituin perustein. Koska kysymys on A:n perustoimeentuloturvasta, on tulkinnalla hänen kannaltaan hyvin suuri merkitys.
A:n viimeinen työsuhde on kuulunut kunnallisen eläkelain piiriin ja kestänyt ajan 1.8.2005 – 31.3.2006, eli siis ajallisesti yhteensä kahdeksan kuukautta. Koska ansiotarkastelu on vuoden 2005 alusta muuttunut euromääräiseksi, on hänen palvelusajakseen saatu kyseisen työsuhteen osalta 4,95 kuukautta vuonna 2005 ja 3,69 kuukautta vuonna 2006, eli yhteensä yli kahdeksan (8) kuukautta. Kuukaudet on kuitenkin pyöristetty alaspäin neljään (4) vuoden 2005 osalta ja kolmeen (3) vuoden 2006 osalta. Näin menetellen A:lla olisi edellä mainitun tarkastelujakson aikana ollut eläkkeeseen oikeuttavaa kunnallisen eläkelain mukaista palvelua vain seitsemän (7) kuukautta ja yhteensä eläkkeeseen oikeuttavaa palvelua 4 vuotta 11 kuukautta, eikä hänelle siten voitaisi myöntää työeläkelakien mukaista työttömyyseläkettä.
Suomen perustuslain 19 §:n 2 momentin mukaan jokaiselle taataan lailla oikeus perustoimeentulon turvaan työttömyyden, sairauden, työkyvyttömyyden ja vanhuuden aikana sekä lapsen syntymän ja huoltajan menetyksen perusteella.
Asiassa sovellettavan työntekijäin eläkelain säännöksen mukaan kyseinen viiden vuoden karttumisaika kuukausina lasketaan 15 viimeksi kuluneen kalenterivuoden työtulojen perusteella jakamalla kalenterivuotena saatujen ansiotulojen määrä työntekijäin eläkelain 1 §:n 1 momentin 3 kohdassa tarkoitetulla rahamäärällä. Tällöin otetaan huomioon vain täydet kuukaudet.
Kyseisen säännös ei sulje pois sitä, että tässä tapauksessa, ottaen huomioon muutoksenhakijan yhtenäinen työsuhde ajalla 1.8.2005 – 31.3.2006, työttömyyseläkkeen merkitys hänelle ja asiassa sovellettavien säännösten perusoikeusmyönteinen tulkinta, palvelusajoiksi vuosilta 2005 ja 2006 saadut ajat 4,95 kuukautta ja 3,69 kuukautta lasketaan yhteen ja vasta sen jälkeen otetaan huomioon täydet kuukaudet, jolloin muutoksenhakijalla on kunnallisen eläkelain mukaista palvelua yhteensä (8) kuukautta ja eläkkeeseen oikeuttavaa palvelua yhteensä edellytetyt viisi (5) vuotta.
Edellä esitetyillä perusteilla työeläkeasioiden muutoksenhakulautakunnan päätös tulisi kumota ja Kuntien eläkevakuutus määrätä suorittamaan A:lle työttömyyseläkettä, mikäli hän muutoin täyttää sen saamisen edellytykset.
Osasto
3
Äänestys
3 – 2
Asian aikaisemmat vaiheet:
TELK5707/3003/2007