Tiivistelmä päätöksen sisällöstä
TELK hylkäsi A:n valituksen eläkelaitoksen päätöksestä, jolla hänen apurahahakemuksensa hylättiin. Eläkelaitos totesi perusteluissaan, että A ei harjoita omaa taiteellista työtä, vaan työskentelee taiteilijoiden hyväksi, joten hänen apurahatyöskentelyään ei pidetty lain tarkoittamana taiteellisena toimintana. A vaati apurahatoiminnan vakuuttamista.
MYEL 8 a §:n 1 momentin mukaan tässä laissa apurahansaajalla tarkoitetaan Suomessa asuvaa henkilöä, joka olematta työsuhteessa apurahan myöntäjään tekee Suomessa tieteellistä tutkimusta tai harjoittaa taiteellista toimintaa hänelle Suomesta henkilökohtaisesti myönnetyn apurahan turvin. Sama koskee henkilöä, joka vastaavasti työsuhteessa olematta tekee työtä tutkija- tai taiteilijaryhmässä, jolle apuraha on myönnetty. Edellä tarkoitettuna apurahansaajana pidetään myös henkilöä, joka työsuhteessa ollessaan tai yrittäjätoimintaa harjoittaessaan saa apurahan työsuhteesta tai yrittäjätoiminnasta erillään tehtävää tutkimusta tai taiteellista toimintaa varten.
MYEL 8 a §:n 3 momentin mukaan edellä tarkoitettuna tieteellisen tutkimuksen tekemisenä tai taiteellisen toiminnan harjoittamisena ei pidetä ammatilliseen perustutkintoon, ammattikorkeakoulututkintoon tai alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoon liittyvää opiskelua tai opinnäytetyötä.
Lain esitöissä MYEL 8 a § koskevien yksityiskohtaisten perustelujen (HE 92/2008 vp) mukaan apurahoina voisivat lähinnä tulla kysymykseen taiteellista toimintaa harjoittavalle tai tutkimustyötä tekevälle myönnetyt työskentelyapurahat sekä tietyn työn tekemistä varten myönnetyt kohde- ja projektiapurahat siltä osin kuin apurahaa tai osaa apurahasta ei ole tarkoitettu esimerkiksi työvälineiden hankkimiseen tai matkakulujen korvaamiseen.
Esitöiden mukaan pykälän 3 momentissa tarkennettaisiin sitä, mitä edellä pykälässä tieteellisen tutkimuksen tekemisellä tai taiteellisen toiminnan harjoittamisella tarkoitetaan. Momentin mukaan tieteellisen tutkimuksen tekemisenä tai taiteellisena toiminnan harjoittamisena ei pidettäisi ammatilliseen perustutkintoon, ammattikorkeakoulututkintoon tai alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoon liittyvää opiskelua tai edellä mainittuihin tutkintoihin liittyvää opinnäytetyötä.
Svenska kulturfonden on myöntänyt A:lle 15 0000 euron apurahan. Apurahailmoituksen mukaan kyseessä on harjoitteluapuraha (lärlingsstipendium). A on todennut, että hänen tarkoituksenaan on työskennellä apurahalla vuoden ajan harjoittelijana Svenska kultusfondenin palveluksessa. Hän on todennut, että harjoitteluperiodin aikana hänen on tarkoitus osallistua ohjattuna suurten kansainvälisten projektien järjestämiseen ja tarkoitus on oppia näyttelyiden ja muiden taideprojektien johtamista ja kuratointia. Saadakseen kokonaiskuvan työstä kansanvälisellä taide- ja kulttuurialalla, hän osallistuu myös harjoittelupaikan normaaliin työskentelyyn, johon kuuluu mm. edunvalvontaa, sisäistä ja ulkoista viestintää ja tapahtumatuotantoa.
Svenska kulturfondenilta saadun selvityksen mukaan A:lle on myönnetty harjoitteluapuraha 12 kuukauden pituiseen harjoitteluun Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituutissa. Hänen työtehtäviinsä kuuluu mm. yhteistyö Lontoon Kulttuuri-instituutin kanssa. Harjoittelujakson aikana A:n on tarkoitus oppia kuratointia ja tuottamista ja näihin työtehtäviin liittyy hallinnollisia tehtäviä. A työskentelee harjoittelijana kulttuuri- ja tiedeinstituutin kansainvälisessä suurprojektissa Together Alone 2.0. ja projektissa AISTIT, joka kulminoituu Taidehallissa järjestettävään näyttelyyn syksyllä 2021. A:lla on taustalla opintoja taidehistoriassa ja taidejohtamisessa, ja Svenska kulturfondenin mukaan hänellä on edellytykset toimita kuraattoriassistentin ja tuottajan työtehtävissä.
A:lla on siis taustalla opintoja taidehistoriassa ja taidejohtamisessa, mutta hän on todennut, ettei hän työskentele itse taitelijana myönnetyllä apurahalla, vaan hän työskentelee taiteilijoiden hyväksi. Harjoittelustipendin tarkoituksena on, että hän voi ohjauksessa ottaa osaa kansainvälisten suurprojektien koordinointiin ja oppia projektijohtamista sekä näyttelyiden ja muiden taideprojektien kuratointia.
MYEL:ssa ja lain esitöissä ei ole tarkemmin määritelty taiteellisen toiminnan harjoittamisen sisältöä ja vaatimusta siitä, minkälaista työskentelyä taiteellisen toiminnan harjoittamisen tulee olla. Erikseen on säädetty, että taiteellisen toiminnan harjoittamisena ei pidetä ammatillisen tai korkeakoulujen peruskoulutukseen liittyvää opiskelua tai näihin opintoihin liittyvää opinnäytetyötä.
Taiteellisen toiminnan harjoittamisen voidaan perinteisesti katsoa koskevan työskentelyä taiteellisen teoksen valmistamiseksi, mutta käsitteenä taiteellisen toiminnan harjoittaminen on laaja ja sen voidaan katsoa pitävän sisällään laajemminkin taiteellisen toiminnan harjoittamista, jos siinä vaaditaan luovuutta. Pelkästään hallinnollisen toiminnan, kuten esimerkiksi toiminnan johtamiseen ja organisoimiseen liittyvien tehtävien, ei voida kuitenkaan katsoa olevan taiteellista toimintaa.
TELK totesi saadun selvityksen perusteella, että A ei itse harjoita taiteellista toimintaa, vaan hänen työtehtäviinsä kuuluu kansainvälisten taideprojektien koordinointia, projektiohjausta ja näyttelyiden ja muiden taideprojektien kuratointia. TELKin arvion mukaan näiden työtehtävien on katsottava kuuluvan toiminnan organisoimiseen, eikä A:n työskentelyn voida katsoa olevan taiteellista toimintaa lain tarkoittamalla tavalla.