När ett företag stationerar arbetstagare från utlandet i Finland, ska arbetsgivaren göra en förhandsanmälan hos arbetarskyddsmyndigheten i Finland. Anmälningsskyldigheten träder i kraft 1.9.2017 och den grundar sig på EU-reglering som gäller utstationerade arbetstagare. Motsvarande förhandsanmälan är i bruk också i t.ex. Belgien och Estland.
Med utstationerad arbetstagare avses i förhandsanmälan en arbetstagare som en utländsk arbetsgivare sänder till Finland för att arbeta här tillfälligt när arbetsgivaren tillhandahåller gränsöverskridande tjänster. Förhandsanmälan ska göras på en elektronisk anmälningsblankett till arbetarskyddsmyndigheten innan arbetet börjar. Av anmälan ska framgå bl.a. arbetsgivarens namn, uppgifter om beställaren, uppgifter om den plats där arbetet utförs, uppgifter om det uppskattade antalet utstationerade arbetstagare och datum då utstationeringen börjar och utstationeringens uppskattade längd.
Förhandsanmälningsskyldigheten grundar sig på tillsynsmetoder som möjliggörs genom det arbetsrättsliga direktivet om utstationerade arbetstagare. Förhandsanmälningsförfarandet är en metod genom vilken myndigheterna kan övervaka att arbetsvillkoren för utstationerade arbetstagare följs, så företagen kan konkurrera jämbördigt på EU-marknaden.
Förhandsanmälningsskyldigheten gäller inte automatiskt utsända arbetstagare som avses i förordningen om social trygghet (A1-intyg), om de inte också är utstationerade på det sätt som avses i direktivet. Pensionsskyddscentralen kan inte ta ställning till i vilka situationer en förhandsanmälan ska göras, eftersom det handlar om ärenden inom arbetarskyddsmyndigheternas behörighetsområde.
Närmare upplysningar ges av arbetarskyddsmyndigheten till vilken anmälningarna ska göras och som övervakar att anmälningsskyldigheten efterlevs.
Läs mer:
Arbetarskyddsmyndighetens anvisningar