När en finländsk arbetsgivare utstationerar arbetstagare i Estland, ska arbetsgivaren göra en anmälan om det till arbetarskyddsmyndigheten i Estland. Anmälningsskyldigheten grundar sig på EU-reglering om utstationerade arbetstagare, som har införts i Estland 17.12.2016.
Med utstationerad arbetstagare avses här arbetstagare som ett finländskt företag tillfälligt utstationerar i Estland när företaget erbjuder gränsöverskridande tjänster. Anmälan ska göras per e-post till arbetarskyddsmyndigheten i Estland senast dagen efter den då arbetet inletts. Anmälan ska innehålla bl.a. arbetsgivarens namn och bransch, kontaktuppgifter till arbetsgivarens representant, arbetstagarnas namn och födelsetider/personbeteckningar samt uppgifter om den som beställt arbetet.
Anmälningsskyldigheten grundar sig på övervakningsmetoder som möjliggörs av direktivet om tillämpning av direktivet om utstationering av arbetstagare. Anmälningsförfarandet är en metod med vilken arbetarskyddsmyndigheterna kan övervaka efterlevnaden av arbetsvillkor som gäller utstationerade arbetstagare, för att konkurrensen mellan företagen på EU-marknaden ska vara jämbördig.
Företag som utstationerar arbetstagare från utlandet till Finland ska i fortsättningen också anmäla motsvarande uppgifter till arbetarskyddsmyndigheten i Finland. Om innehållet i anmälan föreskrivs i 7 § i lagen om utstationering av arbetstagare (447/2016). Enligt regeringspropositionen ska anmälningsförfarandet träda i kraft 1.9.2017.
Anmälningsskyldigheten gäller inte automatiskt utsända arbetstagare som avses i förordningen om social trygghet (A1-intyg), om de inte också är utstationerade på det sätt som avses i direktivet. Pensionsskyddscentralen kan inte ta ställning till i vilka situationer anmälan ska göras till Estland, eftersom det är fråga om ärenden som ingår i arbetarskyddsmyndigheternas behörighetsområde.
Läs mer:
Direktiv 2014/67/EU om tillämpning av direktiv 96/71/EG om utstationering av arbetstagare