Arbetsgivaren ska försäkra en asylsökande som arbetar i Finland enligt arbetspensionslagarna, om kriterierna för arbetspensionsförsäkring uppfylls. Kriterierna för arbetspensionsförsäkring bestäms på samma sätt i fråga om asylsökande som andra som arbetar i Finland.
Arbetsgivaren ska i princip kontrollera att en asylsökande som anställs har rätt att arbeta. Asylsökandes arbete ska emellertid försäkras oberoende av om de har rätt att arbeta i Finland. Försäkringsskyldigheten är alltså inte knuten t.ex. till arbetstillstånd. Arbetspensionsanstalterna har varken skyldighet eller möjlighet att kontrollera t.ex. i register om en anställd har rätt att arbeta i Finland.
Det har uppstått ovisshet bland arbetsgivarna på grund av att skattemyndigheterna gett anvisningar om att ingen sjukförsäkringsavgift tas ut från asylsökandes lön och arbetsgivarens socialskyddsavgift inte heller ska betalas på lönen. Denna anvisning gäller endast sådana asylsökande som inte ännu har beviljats uppehållstillstånd och därför inte ännu omfattas av den sociala tryggheten i Finland. Anvisningen gäller dock inte försäkringsskyldigheten enligt arbetspensionslagarna. Arbetsgivaren är skyldig att försäkra också en sådan asylsökande anställd enligt arbetspensionslagarna som inte ännu har fått uppehållstillstånd.
Det har också varit oklart hur en sådan asylsökande ska försäkras som inte ännu har fått en finsk personbeteckning. Enligt nuvarande praxis ber arbetspensionsförsäkraren i sådana fall om identifikation hos Pensionsskyddscentralen. Om den anställda inte ännu har fått en officiell finsk personbeteckning från magistraten eller skattemyndigheterna, får han eller hon en intern personkod inom arbetspensionssystemet (s.k. PSC-beteckning). Finansministeriet bedriver emellertid ett projekt i syfte att utländska arbetstagare snabbare ska få en finsk personbeteckning. Tills vidare gäller dock det nuvarande förfarandet vid försäkring av asylsökande som saknar personbeteckning.