Pensionsskyddscentralens behörighet i ärenden som gäller försäkring av utlandsarbete
Pensionsskyddscentralen är behörig (s.k. behörig institution) att i ärenden som gäller försäkring av utlandsarbete utfärda beslut om att en arbetstagare eller företagare omfattas av den sociala tryggheten i Finland. Pensionsskyddscentralen är också behörig i ärenden som gäller undantag från bestämmelserna (dispens) fr.o.m. 1.1.2021.
Den behöriga insitutionen för personer som arbetar i flera EU-länder är den som finns i det land där personen är stadigvarande bosatt. Pensionsskyddscentralen är behörig då när personen är stadigvarande bosatt i Finland.
Pensionsskyddscentralens beslut om försäkring av utlandsarbete
Beviljande beslut – intyg om rätten till social trygghet i Finland
Om den finländska socialförsäkringslagstiftningen kan tillämpas på en person som arbetar utomlands utfärdar Pensionsskyddscentralen ett intyg (intyg A1 eller intyg enligt en överenskommelse om social trygghet) för att påvisa rätten till finländsk social trygghet.
Intyget om att personen omfattas av den sociala tryggheten i Finland är inte ett överklagbart beslut, och det är således inte möjligt att söka ändring i beslutet. Om arbetsgivaren eller arbetstagaren vill överklaga avgörandet, utfärdar Pensionsskyddscentralen undantagsvis ett överklagbart beviljande beslut. Den som ärendet gäller ska då kontakta Pensionsskyddscentralen för att få ett överklagbart beslut.
Pensionsskyddscentralen kan ändå inte utfärda ett beviljande beslut i de situationer där en annan stat har fastställt den tillämpliga socialförsäkringslagstiftningen. När personen arbetar i flera EU-länder, och bosättningsstaten som behörig inrättning har fastställt att Finlands socialförsäkringslagstiftning ska tillämpas, är det Pensionsskyddscentralen som utfärdar intyg. Pensionsskyddscentralen kan i detta fall ändå inte utfärda ett överklagbart beslut, eftersom det är en annan stats behöriga myndighet som har meddelat avgörande i saken.
Beslut om avslag
Om finsk lagstiftning om social trygghet inte kan tillämpas på en person som arbetar utomlands, utfärdar Pensionsskyddscentralen ett beslut om avslag och det ansökta intyget kan inte beviljas. Med avslagsbeslutet följer en besvärsanvisning, enligt vilken vederbörande kan överklaga beslutet hos besvärsnämnden för arbetspensionsärenden (TELK) och vidare hos försäkringsdomstolen.
Pensionsskyddscentralens avslagsbeslut innebär alltid att personen inte tjänar in arbetspension till Finland för sitt utlandsarbete. Rätten till andra förmåner beror på om EU-förordningen om social trygghet eller överenskommelsen om social i trygghet i fråga gäller för en viss förmån.
Mera
Vad gäller de socialförsäkringsgrenar som inte omfattas av förordningar eller överenskommelser om social trygghet avgör FPA eller annan inrättning (t.ex. ett olycksfallsförsäkringsbolag) rätten till förmånen självständigt med stöd av den nationella lagstiftningen.
Uppgiften om beslutet förmedlas automatiskt till FPA och FPA förfar enligt beslutet.
Förfarande i ärenden som gäller undantag (dispens)
Om undantag från bestämmelserna (dispens) beviljas, utfärdar Pensionsskyddscentralen ett intyg (A1 eller ett intyg enligt överenskommelsen om social trygghet) eller informerar parterna om beviljat undantag. Förfarandet beror på det undantag som sökts.
Om ansökan om undantag avslås, utfärdar Pensionsskyddscentralen ett överklagbart beslut i ärendet. Beslutet åtföljs av besvärsanvisningar, enligt vilka en part kan överklaga beslutet hos besvärsnämnden för arbetspensionsärenden och vidare hos försäkringsdomstolen.
Fre 1.1.2021 var Pensionsskyddscentralen inte behörig att utfärda ett överklagbart beslut i ärenden som gällde undantag. Ett överklagbart beslut utfärdades på särskilt begäran av social- och hälsovårdsministeriet.
Du kan studera innehållet i det här dokumentet utgående från giltighetstiden.
Välj giltighetstid och tryck Byt.
Den valda giltighetstiden införs till alla dokument som tillhör denna sakhelhet (den öppnade sidan).
Ändringar jämfört med den tidigare versionen
Anvisningen har uppdaterats med punkterna om rättelse av lagakraftvunnet beslut i ArPL 139 §.
Extraordinärt ändringssökande
Om besvärstiden enligt beslutet redan har gått ut och beslutet har vunnit laga kraft, kan man söka ändring i beslutet genom s.k. extraordinärt ändringssökande.
Extraordinära rättsmedel i fråga om Pensionsskyddscentralens beslut om försäkring av utlandsarbete är
- rättelse av lagakraftvunnet beslut
- rättelse av fel i beslut
- undanröjande av lagakraftvunnet beslut och
- återbrytande av försäkringsdomstolens beslut.
Rättelse av beslut som vunnit laga kraft
Om det framkommer ny utredning i ett ärende efter det att Pensionsskyddscentralens beslut har vunnit laga kraft, ska ärendet prövas på nytt. Med ny utredning avses sådan utredning som Pensionsskyddscentralen inte hade tillgång till när beslutet fattades. En förutsättning för rättelse av beslutet är att avgörandet entydigt kan konstateras vara till partens fördel.
Med anledning av rättelseyrkandet meddelar Pensionsskyddscentralen ett beslut, i vilket man får söka ändring hos besvärsnämnden för arbetspensionsärenden.
Rättelse av fel i beslut
Rättelse av skriv- eller räknefel
Innehåller Pensionsskyddscentralens beslut ett uppenbart skriv- eller räknefel eller andra jämförbara klara fel ska Pensionsskyddscentralen rätta felet (s.k. teknisk självrättelse).
Ett skriv- eller räknefel är ett tekniskt fel som har uppkommit på Pensionsskyddscentralen i beslutets beredningsskede eller när beslutet avfattades. Om beslutet innehåller skrivfel eller räknefel, motsvarar det utskrivna beslutet inte det beslut som i själva verket givits i ärendet.
Det väsentliga är att de uppgifter som ligger till grund för beslutet i övrigt har varit korrekta. Om felet finns i de utredningar som ligger till grund för beslutet, är det inte frågan om skriv- eller räknefel utan om sakfel. I oklara fall betraktas felet som sakfel.
Rättelse av sakfel
Rättelse av sakfel (s.k. egentlig självrättelse) innebär ett extraordinärt rättsmedel i syfte att rätta ett felaktigt förvaltningsbeslut. Den myndighet som har fattat det felaktiga förvaltningsbeslutet rättar själv sitt beslut. Ett procedurfel vid behandlingen kan rättas på samma sätt som ett sakfel.
Pensionsskyddscentralen kan undanröja det felaktiga beslutet och avgöra ärendet på nytt, om
- beslutet baserar sig på en klart felaktig eller bristfällig utredning eller
- beslutet baserar sig på en uppenbart felaktig tillämpning av lagen eller
- ett procedurfel har inträffat under behandlingen eller
- det har inkommit en ny utredning som kan inverka väsentligt på beslutet.
Undanröjande av lagakraftvunnet beslut
Besvärsnämnden för arbetspensionsärenden kan på yrkande av Pensionsskyddscentralen eller parten undanröja ett lagakraftvunnet beslut och förordna ny behandling av ärendet, om Pensionsskyddscentralens beslut
- baserar sig på en felaktig utredning
- baserar sig på en bristfällig utredning eller
- är uppenbart lagstridigt.
Besvärsnämndens beslut får inte överklagas genom besvär.
Försäkringsdomstolen kan undanröja ett lagakraftvunnet beslut meddelat av besvärsnämnden för arbetspensionsärenden och förordna ny behandling av ärendet, om besvärsnämndens lagakraftvunna beslut
- baserar sig på en felaktig utredning
- baserar sig på en bristfällig utredning eller
- är uppenbart lagstridigt.
Försäkringsdomstolen kan under samma förutsättningar undanröja även ett eget beslut
Återbrytande av försäkringsdomstolens beslut
Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) kan återbryta försäkringsdomstolens beslut, om det vid behandlingen av ärendet i försäkringsdomstolen har uppstått ett sådant procedurfel att det väsentligt har kunnat påverka beslutet. I fråga om återbrytande av beslut gäller härvid i övrigt vad som bestäms om detta i förvaltningsprocesslagen. Som grund för undanröjande kan endast vara procedurfel som skett vid behandlingen hos försäkringsdomstolen.
För återbrytande krävs dessutom att beslutet
- kränker den enskildes rätt eller
- återbrytandet anses påkallat av allmänt intresse.
Återbrytande ska sökas hos HFD inom fem år från det att beslutet vunnit laga kraft. Av synnerligen vägande skäl kan ett beslut återbrytas även efter utsatt tid.
Laglighetskontroll
Det är också möjligt att få ett ärende prövat av justitiekanslern i statsrådet, riksdagens justitieombudsman eller europeiska ombudsmannen. Justitiekanslern i statsrådet och riksdagens justitieombudsman har som uppgift att bl.a. övervaka att arbetspensionsanstalterna och Pensionsskyddscentralen följer lag och fullgör sina skyldigheter när de sköter offentliga uppdrag. Den som vill framföra klagomål mot ett EU-organs eller en EU-institutions administration kan vända sig till europeiska ombudsmannen.
Hos Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna (Europadomstolen), som verkar i anslutning till Europarådet, kan dessutom kalgomål anföras av var och en som anser att has eller hennes rättigheter som tryggas i
- Europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna eller
- de kompletterande tilläggsprotokollen
har kränkts.
Till Europeiska domstolen för de mänskliga rättigheterna kan man anföra besvär om gärningar och försummelser som skett i myndigheternas (lagstiftarens, förvaltningsmyndighetens, domstolens etc.) verksamhet eller i övrigt vid utövande av offentligt uppdrag.
Europeiska unionens domstol (EU-domstolen) är ett organ som utövar unionens domsrätt i syfte att undersöka att en institution inom unionen har förfarit enligt lag och se till att tolkningen och tillämpningen av unionsrätten är enhetlig. EU-domstolen är inte en fullföljdsdomstol och den kan således inte ogiltigförklara eller ändra nationella domstolars beslut.
Du kan studera innehållet i det här dokumentet utgående från giltighetstiden.
Välj giltighetstid och tryck Byt.
Den valda giltighetstiden införs till alla dokument som tillhör denna sakhelhet (den öppnade sidan).
En part har rätt att söka ändring i Pensionsskyddscentralens beslut som gäller försäkring av utlandsarbete. Som bilaga till beslutet finns en besvärsanvisning i vilken det finns anvisningar för sökande av ändring. Besvären kan gälla ett beslut om avslag eller ett beviljande beslut.
Det går att söka om ändring i Pensionsskyddscentralens beslut hos besvärsnämnden för arbetspensionsärenden (TELK). Parten ska söka om ändring inom den besvärstid som anges i besvärsanvisningen.
Besvärsnämnden för arbetspensionsärenden är en besvärsinstans som är oberoende av pensionsanstalterna och Pensionsskyddscentralen.
När besvärstiden löpt ut vinner avgörandet laga kraft om inte ändring har sökts i avgörandet. När avgörandet har vunnit laga kraft kan ändring inte längre sökas i avgörandet genom besvär.
Vid sökande av ändring i Pensionsskyddscentralens beslut följs bestämmelserna om ändringssökande i arbetspensionslagarna (ArPL kap. 9), förvaltningslagen, förvaltningsprocesslagen och lagen om försäkringsdomstolen.
Vem kan söka ändring i ett beslut?
En part har rätt att söka ändring i Pensionsskyddscentralens beslut genom besvär.
Enligt förvaltningsprocesslagen kan besvär anföras över ett beslut av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet. I beslut som gäller försäkring av utlandsarbete är parten i praktiken en arbetstagare, arbetsgivare eller företagare.
Besvärsrätt har alltså den, som beslutet avser, dvs. den som
- genom beslutet uttryckligen har beviljats en förmån eller rättighet
- har pålagts en skyldighet, en begränsning eller ett förbud
- helt eller delvis har förvägrats en förmån eller rättighet.
Besvärsrätt har också den vars rättsliga eller ekonomiska intressen direkt påverkas av beslutet, men som beslutet inte direkt avser.
Arbetspensionslagarna för den privata sektorn innehåller inga uttryckliga bestämmelser om pensionsanstaltens besvärsrätt.
Vad ska åtminstone framgå av besvärsskriften?
Besvär ska anföras skriftligt. Av besvärsskriften ska framgå åtminstone följande uppgifter:
- att du vill överklaga beslutet hos besvärsnämnden för arbetspensionsärenden
- det beslut i vilket ändring söks
- till vilka delar ändring söks i beslutet
- vilka ändringar i beslutet som yrkas
- de grunder på vilka ändring yrkas
- ändringssökandens namn, personbeteckning, adress och telefonnummer
Till besvärsskriften ska Pensionsskyddscentralens beslut bifogas eller en kopia av beslutet samt utredningarna som ändringssökanden åberopar. Ändringssökanden kan lämna in kompletterande utredningar också senare.
Besvärsskrivelsen ska undertecknas
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden eller av den som har avfattat den. Om ändringssökanden själv inte har avfattat besvärsskriften, ska en fullmakt undertecknad av den ändringssökande bifogas. Om någon annan har avfattat besvärsskriften för den ändringssökandes räkning, ska utöver namnet på den som avfattat besvärsskriften också dennes yrke och adress uppges.
Advokater behöver inte en fullmakt.
Vart ska besvärsskriften lämnas in?
Besvären över Pensionsskyddscentralens beslut riktas till besvärsnämnden för arbetspensionsärenden, men besvärsskriften ska ändå lämnas in till Pensionsskyddscentralen. Det här beror på att Pensionsskyddscentralen själv kan rätta sitt beslut om Pensionsskyddscentralen samtycker till ändringssökandens alla yrkanden.
Besvärsskriften kan lämnas in personligen på Pensionsskyddscentralen eller genom att anlita ett bud eller genom att sända skriften per post eller elektroniskt på eget ansvar. Försändelsen ska vara framme före utgången av den ovan nämnda tidsfristen.
Pensionsskyddscentralens besvärsadress
Pensionsskyddscentralens postadress för ärenden som gäller tillämplig lagstiftning är:
Pensionsskyddscentralen (PSC)
00065 PENSIONSSKYDDSCENTRALEN
Besvärsskriften kan också lämnas in till Pensionsskyddscentralen. Pensionsskyddscentralens besöksadress i Helsingfors dit besvärsskriften kan lämnas in är:
Pensionsskyddscentralen
Partitorgsgränden 5
00580 Helsingfors
Det går också att lämna in besvärsskriften per e-post. En besvärsskrift som sänds med konfidentiella personuppgifter per e-post sker på avsändarens egen risk med tanke på datasäkerheten. E-postadressen för inlämnande av besvärsskriften är [email protected].
Pensionsskyddscentralens telefonnummer för besvärsärenden som gäller utlandsarbete är 358 29 411 2110. Besvär kan inte göras muntligt.
Pensionsskyddscentralens faxnummer för inlämnande av besvär är +358 9 148 1172.
Pensionsskyddscentralens postadress, besöksadress och telefonnummer framgår också av Pensionsskyddscentralens beslut.
Besvärsskriften ska vara framme inom 30 dagar från att beslutet delfåtts
Besvärsskriften ska vara framme på Pensionsskyddscentralen före öppethållningstidens slut senast den trettionde (30) dagen efter det att ändringssökanden tagit del av beslutet. Den ändringssökande anses ha tagit del av beslutet den sjunde (7) dagen efter det att beslutet postades, om annat inte framgår.
Handläggningen av ärendet på Pensionsskyddscentralen
När Pensionsskyddscentralen fått besvärsskriften antingen rättar den beslutet eller överför det till besvärsnämnden för arbetspensionsärenden (TELK).
Pensionsskyddscentralen rättar beslutet
När Pensionsskyddscentralen har tagit emot besvären, undersöker den om den själv kan ompröva beslutet. Om Pensionsskyddscentralen till alla delar godkänner de yrkanden som framställts i besvärsskriften, ger Pensionsskyddscentralen ett överklagbart rättelsebeslut i ärendet. I ärenden som gäller försäkring av utlandsarbete kan Pensionsskyddscentralen utöver rättelsebeslutet utfärda ett intyg om rätten till den finska sociala tryggheten.
När Pensionsskyddscentralen till följd av besvären meddelat ett nytt rättat beslut, avslutas behandlingen av ärendet på Pensionsskyddscentralen. Pensionsskyddscentralen skickar inte besvärshandlingarna till besvärsinstansen.
Det går att söka ändring i ett omprövat beslut genom att anföra besvär enligt besvärsanvisningen.
Pensionsskyddscentralen överför besvärsskriften till besvärsnämnden för arbetspensionsärenden
Om Pensionsskyddscentralen inte rättar det överklagade beslutet på det sätt som ändringssökanden yrkat, skickar Pensionsskyddscentralen besvären till besvärsnämnden för behandling. Pensionsskyddscentralen måste överföra besvärsskriften till besvärsnämnden inom 30 dagar från det att besvärstiden gått ut. Om Pensionsskyddscentralen ber om tilläggsuppgifter i ärendet ska ärendet överföras till besvärsnämnden inom 60 dagar från att besvärstiden gått ut. Pensionsskyddscentralen meddelar om överföringen till ändringssökanden.
Om Pensionsskyddscentralen överför besvärsskriften till besvärsnämnden för arbetspensionsärenden, ger Pensionsskyddscentralen samtidigt sitt ett eget utlåtande om besvären.
Ändringar jämfört med den tidigare versionen
Anvisningen har uppdaterats med ändringen av behörighet i fråga om undantag från bestämmelserna (dispens). Lagändringen gäller fr.o.m. 1.1.2021.