EESSI är ett elektroniskt informationssystem med vars hjälp EU-ländernas socialförsäkringsmyndigheter snabbt och säkert utbyter information i enlighet med EU:s förordning om samordning av de soci-ala trygghetssystemen. EESSI är en förkortning av Electronic Exchange of Social Security Information. EESSI bygger på EU:s förordningar om social trygghet och omfattar alla EU-länder.

När EU-länderna börjar använda EESSI-systemet ersätts skickandet av pappersdokument (e-blanketter) med ett elektroniskt informationsutbyte.
EESSI-systemet används vid behandlingen av socialskyddsärenden som omfattar flera länder. Socialför-säkringsmyndigheterna i EU-länderna följer gemensam praxis och använder standardiserade elektroniska dokument som skickas via EESSI till myndigheterna i det berörda EU-landet.

1.1 Vilken nytta medför EESSI-systemet?

EESSI kommer att göra interaktionen mellan socialförsäkringsmyndigheterna i de olika EU-länderna snabbare. Behandlingstiderna kommer att kortas ner och förmånstagarnas förmåner kan på så sätt beviljas och betalas snabbare.

1.1.1 Uppgifternas riktighet säkerställs

•    Flerspråkig kommunikation underlättas när man i alla EU-länder använder standardiserade formulär som är översatta till alla länders språk.
•    Systemet innehåller olika kontrollmetoder för att förebygga fel och missbruk av förmåner.
•    Ansökningar om förmåner behandlas elektroniskt och i enlighet med standardiserade förfaranden. På så sätt säkerställs en korrekt tillämpning av bestämmelserna om samordning av de sociala trygghetssystemen.

1.1.2 Säker överföring av personuppgifter

  • EESSI-systemet möjliggör ett säkert informationsutbyte mellan EU-ländernas socialförsäkrings-myndigheter.
  • Myndigheterna i de olika länderna kan vara i kontakt med varandra via EESSI, men meddelanden eller kunduppgifter lagras inte centraliserat för alla: meddelandena är endast tillgängliga för de myndigheter som behandlar ärendet i fråga. EU-länderna är fortfarande ansvariga för att uppgif-terna skyddas på ett säkert sätt och i enlighet med EU:s bestämmelser.
  • EESSI-systemet uppfyller de senaste informationssäkerhetsstandarderna.

1.2 Genomförandet av EESSI

Informationsutbytet mellan EU-ländernas myndigheter sker via olika EU-länders kontaktpunkter med hjälp av standardiserade elektroniska meddelanden. För informationsutbytet erbjuder kommissionen bland annat

  • programvara för kontaktpunkter,
  • internationellt informationsutbyte som stöds av centraltjänsten samt sändning och mottagande av meddelanden från RINA (Reference Implementation of National Application).

Kommissionens tekniska lösning innehåller olika integrationslösningar för EESSI. EU-länderna bestämmer själva vilken lösning de använder. Minimikravet är att myndigheterna ska använda RINA-applikationen för informationsutbytet.
Avdelningarna inom social trygghet i EESSI är följande: pension (Pension), val av lag (Applicable Legislation), familjeförmåner (Family Benefit), sjukdom (Sickness), arbetsskador och arbetssjukdomar (Occu-pational Diseases) samt arbetslöshet (Unemployment). EESSI omfattar även återhämtning (Recovery) och en övergripande (Horizontal) som sammanför nödvändig information i de olika sektorerna.

1.3 Genomförandet av EESSI i Finland

I Finland finns en gemensam EESSI-kontaktpunkt för alla EESSI-intressentgrupper i landet.
Informationsutbytet i EESSI sker inom ramen för det relevanta tillämpningsområdet enligt förordningen om samordning av de sociala trygghetssystemen för följande förmånstyper:
Pensioner.

  • Olycksfall i arbetet och arbetssjukdomar.
  • Sjukförmåner.
  • Moderskapsförmåner och motsvarande faderskapsförmåner.
  • Familjeförmåner.
  • Arbetslöshetsförmåner.
  • Särskilda förmåner som inte grundar sig på avgifter.


Finlands EESSI-aktörer är bland annat

  • FPA,
  • Pensionsskyddscentralen,
  • arbetspensionsanstalterna
  • Olycksfallsförsäkringscentralen,
  • olycksfallsförsäkringsanstalterna,
  • arbetslöshetskassorna,
  • Sysselsättningsfonden.

1.3.1 Finlands EESSI-kontaktpunkt är FPA

Det elektroniska informationsutbytet mellan EU-länderna sker mellan kontaktpunkterna (Access Point, AP). Varje EU-land har en eller flera kontaktpunkter. I Finland fungerar FPA som kontaktpunkt
Ett nationellt EESSI-meddelanderegister har införts vid FPA:s kontaktpunkt. I registret sparas alla meddelanden som kommer till och skickas från Finland, jämte bilagor. Meddelanderegistret erbjuder ett gränssnitt med vars hjälp aktörer inom olika sektorer kan söka och ta del av EESSI-ärenden och tillhörande meddelanden enligt sina användarrättigheter. Meddelandet kan också skrivas ut från EESSI-meddelanderegistret. Varje myndighet är registeransvarig för sina egna uppgifter i EESSI-meddelanderegistret.

I FPA:s identifieringstjänst identifieras överenskomna personer för meddelanden från utlandet. Identifieringen sker

  • maskinellt,
  • maskinellt och manuellt,
  • maskinellt och manuellt, och dessutom kan identifieringstjänsten vid behov söka en finsk personbeteckning hos det lokala registerkontoret.

1.3.2 EESSI inom arbetspensionssystemet

För arbetspensionssystemets del gäller EESSI-informationsutbytet

  • pensioner,
  • gränsöverskridande indrivning,
  • tillämplig lagstiftning om social trygghet och
  • personuppgifter.

I arbetspensionssystemet är Pensionsskyddscentralen och arbetspensionsanstalterna parter i informations-utbytet i EESSI med institutioner i andra EU-länder. EESSI-ärenden som behandlas av aktörer inom arbetspensionsbranschen och tillhörande meddelanden finns i RINA och aktören kan integrera sina system i EESSI-trafiken med hjälp av RINA-gränssnitten. I arbetspensionssystemet finns Areks ESSI-applikation, via vilken EESSI-meddelandetrafiken mellan arbetspensionssystemet och FPA:s kontaktpunkt går.

1.4 Fallbeskrivningar (BUC)

För varje socialskyddssektor som deltar i EESSI har det definierats olika fallbeskrivningar, dvs. BUC, som utlöser elektroniska informationsutbyten. BUC står för Business Use Case.
BUC har flera typer av strukturerade elektroniska dokument, så kallade SED. SED står för Structured Electronic Document.
BUC innehåller verksamhetsregler för att hantera ett enskilt fall (till exempel en pensionsansökan). I BUC beskrivs till exempel

  • vilka processer och SED-dokument som BUC innehåller,
  • i vilken ordning SED-dokumenten ska skickas,
  • vem som fungerar som avsändare och
  •  vem som fungerar som mottagare.

I BUC används följande termer: Ägare till EESSI-ärendet (Case Owner, CO) och Motpart i EESSI-ärende (Counter Party, CP).

Mera

 

Användningsfallen i BUC kan vara

  • sektorspecifika,
  • administrativa eller
  • tvärgående.

1.5 Strukturerade elektroniska dokument (SED)

SED är ett elektroniskt strukturerat dokument som innehåller uppgifter för behandling av en persons soci-alskyddsärende i EU-länder. SED som används i arbetspensionssystemet är till exempel

  • ansökan om ålderspension P2000
  • ansökan om familjepension P2100
  • ansökan om sjukpension P2200
  • anmälan om försäkringshistorik P4000
  • försäkrings-/boendeperioder P5000
  • pensionsbeslut P6000
  • anmälan om sammandrag av pensionsbeslut P7000.

1.6 Övergångsperiod för EESSI

I EU-länderna finns det över 10 000 inrättningar för social trygghet som ska anslutas till EESSI-systemet under en övergångsperiod på två år. Övergångsperioden inleddes sommaren 2017 och målet var att EESSI-systemet skulle börja användas i alla EU-medlemsländer i juli 2019.

I praktiken sker EU-ländernas övergång till EESSI-systemet stegvis. Eftersom alla EU-länder inte ansluter sig till EESSI-systemet samtidigt, utbyter en del länder information med hjälp av e-blanketter i pappersform ännu en tid.

I administrativa kommissionens beslut E7 som godkändes i juni 2019 konstateras att EU-länderna är tvungna att övergå till EESSI-systemet senast inom den BUC-specifika tidsfristen. När 80 procent av EU-länderna i en viss BUC är i produktion inom EESSI, måste också andra övergå till produktion inom de kommande 6 månaderna, eller så måste man hitta ett annat nationellt samordnat sätt att skicka och ta emot SED-dokument inom denna BUC.

I Finland har man successivt övergått till att använda EESSI-systemet under 2020 och i arbetspensionssystemet hösten 2020.

1.7 Förteckning över europeiska inrättningar för socialt skydd

För det elektroniska informationsutbytet har man skapat en förteckning över europeiska inrättningar för socialt skydd (Institution Repository, IR). Förteckningen över inrättningar omfattar nationella inrättningar (offentliga och privata) inom hälso- och sjukvård, pensioner, arbetslöshet och familjeförmåner.

Förteckningen innehåller uppgifter som behövs för verksamheten och kommunikationsförmedlingen vid de institutioner och kontaktpunkter som är verksamma i EESSI. Institutionsförteckningen innehåller bland annat uppgifter om varje institutions handläggning av BUC och roller (EESSI-ärendets ägare eller motpar-ten i EESSI-ärendet) i BUC. För att en inrättning ska kunna utbyta information i EESSI måste den finnas med i denna förteckning.

Förteckningen är offentlig och tillgänglig för allmänheten. Medborgarna kan söka uppgifter för inrättning-arna för socialt skydd med hjälp av ett offentligt gränssnitt (Public Access Interface, PAI). Du kan bläddra i katalogen per land och söka uppgifter med olika sökkriterier.

1.8 Uppvisbara dokument (Portable Document, PD)

Utanför EESSI-systemet finns också dokument som fastställts gemensamt i EU och som inte är elektroniska. I vissa fall ges information till medborgarna i form av ett s.k. uppvisbart dokument, dvs. ett PD-dokument.
PD-dokument är bland annat ett A1-intyg som påvisar tillämplig lagstiftning om social trygghet och sammandraget av beslut P1. Ett PD-dokument är det europeiska sjukförsäkringskortet. Med undantag av kortet är PD-dokumenten pappersblanketter. 

.