81 b §(Mu:22.12.2011/1457)
(30.12.2008/1103)
Mom. 1
Om arbetstagaren konstaterar en brist eller ett fel i de uppgifter som avses i 81 § 1–3 punkten, ska pensionskassan i egenskap av den pensionsanstalt som utfärdat utdraget reda ut uppgifternas riktighet på arbetstagarens yrkande. Arbetstagaren ska vid behov lägga fram sådan utredning om grunderna för sitt yrkande som skäligen kan förutsättas av honom eller henne. Pensionskassan är inte skyldig att reda ut dessa uppgifter retroaktivt för längre tid än de fem kalenderår som föregått utfärdandet av pensionsutdraget.
Mom. 2
Om arbetstagaren ostridigt visar att han eller hon före de fem år som nämns ovan har haft sådana inkomster eller förmåner som avses i 81 § 1–3 punkten och som berättigar till pension men som inte på rätt sätt beaktats som pensionsberättigande, beaktar pensionskassan uppgifterna retroaktivt. Ostridigt påvisade arbetsinkomster beaktas som inkomster för utbetalningsåret, och inkomster som ligger till grund för förmåner för oavlönad tid, tid för vård av barn under tre år och studietid beaktas som inkomster för de år till vilka förmånstiden, vårdtiden eller studierna hänför sig.
Mom. 3
Har arbetstagaren inte arbetsinkomster som försäkrats enligt arbetspensionslagarna för den privata sektorn, ska Pensionsskyddscentralen sända ett utdrag med den information om förmåner som avses i 81 § 2 och 3 punkten till arbetstagaren. Arbetstagaren kan välja och kontrollera det elektroniska pensionsutdraget i en för arbetspensionssystemet gemensam elektronisk tjänst genom att logga in sig på tjänsten på det sätt som föreskrivs i 81 a § 2 mom. Pensionsskyddscentralen övervakar att en arbetstagare som valt elektroniskt pensionsutdrag anlitar den elektroniska tjänst där pensionsutdraget ingår och sänder ett skriftligt utdrag enligt vad som bestäms i 81 a § 3 mom. Vid behov ska Pensionsskyddscentralen också reda ut de i 81 § 2 och 3 punkten avsedda uppgifternas riktighet på det sätt som avses i 1 och 2 mom.
Mom. 4
Arbetstagaren har rätt att få ett beslut om de uppgifter som avses i 1 och 2 mom. och som påverkar hans eller hennes pensionsrätt. Beslutet ges av pensionskassan eller av någon annan pensionsanstalt som utfärdat utdraget eller, i det fall som avses i 3 mom., av Pensionsskyddscentralen. Om uppgifterna enligt 1 och 2 mom. hänför sig till ett tillämpningsärende enligt 10 § i lagen om pension för arbetstagare som behandlas av Pensionsskyddscentralen, ger Pensionsskyddscentralen beslut också om dessa uppgifter.